INTERVIEWS

4 nye designere du skal kende

Der dukker hele tiden nye talenter op på den internationale modehimmel. Nogle forsvinder hurtigt som stjerneskud i opløsning, mens andre sætter sig fast og lyser op. IN giver dig en guide til fire af de designere, modeverdenen taler om lige nu.

Jonathan Simkhai - Æstetisk eskapisme

Det er Jonathan Simkhais mor, der er ansvarlig for, at han i dag er en af de mest omtalte og hypede unge amerikanske designere. Det var hende, der slæbte ham med i butikker, fra han var helt lille, og spurgte ham til råds, når hun købte tøj til sig selv.

– Jeg elskede de ture med hende. Jeg følte det som noget særligt at kunne hjælpe hende. Det var sådan, jeg vidste, at jeg gerne ville hjælpe kvinder med at føle sig godt tilpas og se så godt ud som muligt, har Jonathan Simkhai selv sagt.


(tv.) Skuespiller Emily Ratajkowski i Jonathan Simkhais T-shirt-hit med påskriften ‘Feminist AF’ – ‘as fuck’, som bare fanden, red. – som er skabt til fordel for det Trump-truede Planned Parenthood. (th.) Jonathan Simkhai synes, at kvinder skal udstråle både sensualitet og styrke.

Han begyndte sin modekarriere som indkøber, uddannede sig på designskolen Parsons og lancerede sit eget mærke i 2010 og debuterede under modeugen i New York i 2015 – samme år, som han vandt en talentpris, uddelt af Vogue og de amerikanske designeres sammenslutning CFDA.

Netop Vogue har beskrevet Jonathan Simkhais stil som ‘romantic hot’ og ‘æstetisk eskapisme’, og selv siger han, at han laver tøj til den moderne kvinde og leger i spændingsfeltet mellem kvindens styrke og hendes sensualitet.

Anne Hathaway, Emma Watson og Diane Kruger er blandt de kendte kvinder, som har vist sig i hans design.

Jonathan Simkhai kan købes hos bl.a. net-a-porter.com, farfetch.com og matchesfashion.com. Se mere på jonathansimkhai.com

Marine Serre - Sportswear med et arabisk twist

Alexander McQueen, Maison Martin Margiela og Christian Dior er de prominente modehuse, hvor den bare 25-årige belgisk-franske designer Marine Serre har været i praktik. I dag er hun juniordesigner for Balenciagas kreative chef, Demna Gvasalia. Dagene hos det visionære modehus kan dog meget vel være talte, for Marine Serre har på kun et år deltaget i tre prestigefyldte konkurrencer med sit design i eget navn. Senest har hun vundet LVMH’s store talentpris for unge designere, hvor danske Cecilie Bahnsen også var i finalen. Førstepræmien er over to millioner kroner og et års mentorvejledning fra LVMH, som tæller brands som Céline, Louis Vuitton og Chanel. Hun har desuden deltaget i Hyéres International Fashion Competition, og hun er finalist ved den hæderkronede franske ANDAM-modepris, som traditionelt åbner den officielle franske modeuge.

LÆS OGSÅ: To danskere er blandt de mest indflydelsesrige mennesker i modebranchen


(tv.) Marine Serre arbejder til daglig hos Balenciaga. Efter hun har vundet den prestigefyldte LVMH-designpris satser hun på at åbne sin egen systue. (th.) Marine Serre følte sig inspireret til sin kollektion efter terrorangrebene i Paris og Bruxelles. Hun ønsker at bygge bro mellem vestlig og arabisk kultur.

Hendes kollektion Radical Call for Love er en reaktion på terrorangrebene i Paris og Bruxelles og afspejler en tværkulturel forståelse mellem den vestlige og arabiske kultur. Tøjet er vestligt inspireret sportstøj, som kun bliver endnu smukkere af at have en undertone af arabisk tøjstil fra 1900-tallet. Det giver et futuristisk udtryk til tøjet. Hun leger også med tidens logomania og lader fx en arabisk halvmåne vende på hovedet på bomuldshuer, så det leger med det velkendte Nike-logo.

Jurymedlemmerne bag LVMH-prisen – bl.a. Karl Lagerfeld og Phoebe Philo – var enige om, at Marine Serre skilte sig markant ud. 

Det stod imidlertid ikke skrevet i stjernerne, at det var mode, Marine Serre skulle blive kendt for. I mange år bankede hendes hjerte for tennis, men en trafikulykke satte en stopper for karrieren.

– Jeg var mere til sport end til mode. Som barn var jeg som en lille dreng, og mode lod mig vise, at jeg også var en lille pige, der kunne lide at klæde sig ud, har Marine Serre sagt til Business of Fashion.

Nu skal hun opbygge sit eget studie i Paris for at imødekomme den stigende efterspørgsel fra modeelskere.

– At lave en kollektion handler ikke kun om at designe. Der er også en ‘big business’-side af det hele, og der er en masse ting, som du bliver nødt til at sætte dig ind i. Men uanset hvad der sker, vil jeg ikke miste den ukonventionelle måde at arbejde på i mine kommende kollektioner, siger hun. 

Marine Serres design fås fx hos Dover Street Market i London og New York, Broken Arm i Paris og hos Space by Nordstrom i New York. Se mere på marineserre.com

Gosha Rubchinskiy - Streetwear-mester 

Den 32-årige russiske designer Gosha Rubchinskiy er kendt for sine nyfortolkninger og samarbejder med sportsbrands som Adidas, Kappa og Fila.

Nu kan han føje highend-brandet Burberry til sit cv, og han lægger dermed et ekstra lag fernis over den traditionelle streetwear. 

Den helt store trend inden for mode i disse år er de skæve designsamarbejder, som IN før har skrevet om: Louis Vuitton og Supremes fælles produkter er rullet ud i butikkerne, og Vetements har afsløret et nyt samarbejde om måneden med eksempelvis Levi’s, Hanes og Eastpak. Alligevel gik der chokbølger gennem den internationale modebranche, da det 161 år gamle britiske modebrand lod Gosha Rubchinskiy nyfortolke otte styles til forårs- og sommerkollektionen 2018 for herrer. Provokerende og grænsesøgende sendte Gosha Rubinchinskiy en herremodel på catwalken iklædt de klassiske Burberry-tern fra top til tå. Burberrys kreative direktør, Christopher Bailey, har ellers brugt mange år, design og markedsføringskroner på at komme væk fra de ikoniske tern, dels fordi han ville gøre Burberry mere alsidig, nutidig, eksklusiv og mindre konet, og dels fordi de var et yndet mål for for piratkopier.


(tv.) Burberry har forsøgt at lægge afstand til de klassiske tern, så der gik et sus gennem publikum, da Gosha Rubchinskiy sendte dette look på catwalken. (th.) Trenchcoaten i en ny fortolkning, som fik Burberrys kreative direktør, Christopher Bailey, til at klappe i hænderne.

– Burberry har altid været et symbol på klassisk, britisk stil for mig. Stilen er tidløs, og det er et perfekt modspil til moderne streetwear og skaber et skønt mix. Jeg er meget glad for resultatet af vores samarbejde, sagde Gosha Rubchinskiy efter showet, som blev præsenteret midt juni i Skt. Petersborg.

Christopher Bailey sad på første række og fortalte efter showet begejstret om det tætte samarbejde omkring den lille kollektion, som vil være i handlen i januar 2018. Det markerer et brud med Burberrys showkalender, hvor tøjet ellers bliver sat til salg, samtidig med at det vises frem på catwalken. Men forbrugerne må altså vente nogle måneder på at få fingrene i Gosha Rubchinskiy x Burberry-kollektionen.

– Jeg har været en stor beundrer af Goshas kreative arbejder i lang tid. Han har et medfødt talent for kulturelle forskelle, og jeg var beæret, da han spurgte, om vi ville samarbejde. Hans fortolkning af vores mest ikoniske design er både spændende, nye og relevante, samtidig med at han viser en stor respekt for den britiske kulturarv, sagde Christopher Bailey efter showet.

Gosha Rubchinskiy fås bl.a. hos farfetch.com og hos Dover Street Market i London og New York. Se mere om samarbejdet med Burberry på burberry.com

Gabriela Hearst - Miljørigtig minimalisme

Designeren Gabriela Hearst deler efternavn med den berømte amerikanske mediemogul William Randolph Hearst, som mange kender som den virkelige hovedperson i F. Scott Fitzgeralds bog ‘Den store Gatsby’. Hun er gift med en af William Hearsts efterkommere, Austin, og de begge er vokset op på en ranch med kvægdrift og store græsenge. Som designer trækker den tidligere fotomodel meget på sin kulturelle arv fx i valget af materialer som hør eller blød uld, som kommer fra de 9.000 merinofår, der græsser på hendes ranch i Uruguay, hvor hun er født og opvokset.


(tv.) Hollywood-stjerner som Laura Dern har taget Gabriela Hearsts minimalistiske og miljøbevidste design til sig. (næste billede) I Hollywood vælger stylister tøj og tasker til stjernerne, men skuespilleren Brie Larson rakte selv ud til Gabriela Hearst og for at købe Nina-tasken.

Hun viste sin første kollektion frem på catwalken i 2015 i New York og har netop været nomineret af den amerikanske modebranche til Swarovskis nyoprettede talentpris. Gabriela Hearsts design er minimalistisk og klassisk på samme chikskala som Hermès og Céline. Som designer lægger hun vægt på, at tøjet både skal se smukt ud og føles lækkert. Hun bruger hør, som forinden blødgøres med aloe vera. Det gør tøjet blødt og dejligt at røre ved, samtidig med at det fugter huden. Hør er meget billigere i vandforbrug end fx bomuld, som kræver store mængder vand, og miljøbevidstheden er da også i høj kurs hos Gabriela Hearst. Men samtidig går hun også nye, innovative veje og har fx udviklet en vandafvisende bomuld til sin efterårs- og vinterkollektion 2017.

– Jeg ville gerne skabe et brand, som reflekterer et langsommere tempo og arbejdsproces, hvor tøjet er skabt med en omhyggelighed og en sans for detaljen, og hvor tradition er mere vigtigt end en trend. Der skal være et formål med hvert stykke tøj, som tilsammen fortæller en historie om de steder, jeg elsker, og som har gjort mig til den, jeg er: Uruguay og New York, siger Gabriela Hearst.

Gabriela Hearst fås bl.a. hos Barneys i New York og på net-a-porter.com Se mere på gabrielahearst.com

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER