INTERVIEWS

Designer Nicholas Nybro: Jeg laver både mode og kunst

Den danske designer Nicholas Nybro er nomineret til en international designpris. IN har mødt ham.

Tøjet er mere kunstnerisk end kommercielt. Men Nicholas Nybro er ikke kunstner, han er designer. Nu er han nomineret til den internationale designpris Woolmark Prize, der uddeles 28. juni i Milano. Blandt andet sidder Vogue, GQ Magazine og British Fashion Counsil i dommerjuryen. IN har mødt Nicholas Nybro til en snak om hans design.

LÆS OGSÅ: Designeren bag det danske brand Leowulff: ”Det er hårdt at være selvlært"

Hvornår fik du interessen for tøjdesign?

– Jeg tegnede min første kollektion som otte-ni-årig. Dengang vidste jeg ikke, hvad jeg lavede, jeg tegnede bare. Jeg har aldrig haft den der usikkerhed om, hvad jeg skulle være. Jeg har altid vidst, at jeg skulle være designer.

Dit tøj er meget kunstnerisk. Er det mode eller kunst, du laver?

– Jeg har længe følt, at jeg sad mellem to stole. At kunstverdenen har syntes, at det, jeg lavede, var for tøjagtigt til at være kunst, og at modeverdenen egentlig syntes, at det tøj, jeg lavede, var for kunstnerisk. Men på det sidste er det, som om det har ændret sig.

- Jeg har fået tildelt støtte fra Statens Kunstfond, og magasinet Dansk har nomineret mig til talentprisen. Og efter mit show ved modeugen i august kom flere fra toppen af dansk mode ud backstage og sagde til mig, at det der, det var fantastisk. Lige efter kom de, der indstillede mig til Statens Kunstfond, og sagde, det der, det var lige præcis det, det hele handlede om. Dér følte jeg, at jeg satte mig på begge stole i stedet for at skulle sige, at jeg lavede det ene eller det andet. Begge verdener tog fuldstændig imod mig. Mode er en udtryksform ligesom at male et maleri eller lave en skulptur. Jeg har ikke behov for, at det skal hedde kunst, for det er mode, når det er tøj. Derfor er jeg designer og ikke kunstner.

Hvad gør du dig af tanker omkring eventuelt at kommercialisere Nicholas Nybro-brandet?

– Jeg vil ikke ’skrue ned’ for mine design, så de bliver mere kommercielle, men fordi mit tøj er meget avantgarde, tjener jeg ikke nogen penge på det. Endnu. Jeg kan ikke blive ved med at leve af statens støtte, så jeg har lavet et kommercielt tiltag, som er en T-shirt med kollektionens logo på. Den konkurrerer ikke med mine couturedesign, den er bare en tilføjelse til kollektionen, jeg kan tjene penge på. 

LÆS OGSÅ: BLIV KLOGERE PÅ MODEN | Tørklædet, der kom om alles hals