INTERVIEWS

Evelyn Lauder: På en lyserød sløjfe

Mød Evelyn Lauder, kvinden bag Estée Lauder Companies

Hun er skarp og på trods af sin alder stadig en spydspids i Estée Lauder Companies. IN har talt med matriarken Evelyn Lauder om moderne dyder, skønhed og hendes absolutte hjertesag, den verdensomspændende kamp mod brystkræft.

"Jeg må indrømme, at spørgsmålet er lidt flygtigt", bliver der sagt over den lidt skrattende telefonlinje fra det bjergrige Aspen, USA, hvor Evelyn Lauder befinder sig, hustru til Leonard Lauder, der er afdøde Estée Lauders søn. IN har fået den unikke mulighed for at tale med hende, og på trods af sin alder et sted solidt i halvfjerdserne fører hun samtalen scenevant, myndigt og beundringsværdigt velformuleret uden spor af aldersbetinget væven. Hvilket blandt andet får hende til at spidde mit spørgsmål om, hvad hun betegner som klassiske og moderne dyder og kalde det flygtigt.

"For hvis det handler om at passe på din familie og dine venner, så kommer det naturligvis i første række", siger hun afventende, mens jeg prøver at uddybe intentionen om at udforske om og hvordan klassiske dyder har ændret sig. Samme skarphed har betydet, at hun til dato stadig er engageret i driften af Estée Lauder Companies og endnu mere i kampen mod brystkræft, hvor hun indtager en afgørende rolle. "Jeg tror ikke, klassiske dyder er forsvundet som sådan. Men jeg tror, de er blevet mindskede", fortsætter hun, da vi har fået sporet os ind på emnet. "Mellem internet og sms er vores kommunikation blevet mindre personlig. Du oplever næsten aldrig den personlige håndskrift på en fax eller endnu mindre i et brev. Vores nye former for kommunikation har betydet mere effektivitet, højere hastighed og masser af fordele. Men også, at det personlige touch er gået tabt. Du mister humoren, charmen, ja, hele forspillet i kommunikationen, når du holder dig til forkortede beskeder i en sms eller i en mail". Betyder det, at samtalens kunst er ved at uddø? At vi har ofret den del af kommunikationen, der hedder tonefald og kropssprog, fordi vi fatter os i korthed? Og at et begreb og en dyd som venskabspleje måske også er i fare? "Jeg tror, at den lange samtale findes mindre og mindre, men at vi stadig har masser af relationer, hvor vi ses og er sammen: besøg, dinner parties og sådan. Den ægte dyd ligger i at skabe balance i og vedligeholde dine forskellige forhold. At finde den mest effektive, men også passende måde at være sammen på med plads til intimitet og respekt for venskabet. Det gælder både dine venner og din livspartner. For selv om vi lever i en hurtig verden, vil vi alligevel smide alt for at hjælpe vores venner".
 

Nye former for skønhed
Hvad så med den klassiske dyd skønhed? Har skønheden ændret sig fra den gang, hvor Estée Lauder i 1946 begyndte at udbrede begrebet skønhed for alle og mantraet om, at enhver kvinde kan blive smuk? "Min svigermor (Estée Lauder, red.) sagde altid, at ingen kvinde var fuldkommen smuk. Med det mente hun, at enhver kvinde har nogle særligt flatterende træk, og at disse skal underbygges". For Evelyn Lauder selv betyder det en helhjertet og streng indsats på alle områder: kost, motion og selvfølgelig skønhedspleje. Det sidste med en næsten religiøs hengivenhed til et produkt, hun selv var med til at udvikle tilbage i 1980 - Advanced Night Repair - der trods sit natlige navn bruges i alle døgnets timer og under alle former for cremer og makeup. "Jeg er i en alder, hvor det er vigtigt at passe på min hud, så jeg bruger altid solcreme med solfaktor 30 oven på Advanced Night Repair-serum og concealer under øjnene, for sollys skader næsten huden mere end aldring". Hun afslører ikke, om hun har personligt kendskab til botox, fillers og plastikkirurgi, men har en helt klar holdning til det, der afslører, at hun ville være klar til det. Hvis det vel at mærke ville være 100 % usynligt. "Kosmetisk kirurgi kan være meget behjælpeligt, hvis du fx ingen hage har eller har en krum næse, så få da et implantat eller få lavet en sofistikeret næse. Men for mange tager den for langt, for hele meningen er, at andre ikke skal kunne se, at du har fået 'lavet noget'. Du skal se ud som du har fået en god nats søvn, så andre bare tænker 'wow, hvor ser hun godt ud'. Det foruroliger mig at se kvinder totalt transfigurerede, så det ligner en maske og ikke den person, du kender".

Lyserød i modgang og medgang
Evelyn Lauder er systematisk og dedikeret, når det gælder sundhed og skønhed. Men dedikationen når helt andre højder, da samtalen falder på Evelyn Lauders absolutte hjertesag: The Breast Cancer Research Foundation (BCRF), der blev grundlagt i 1992 og understøttes af den årlige Breast Cancer Awareness Campaign i oktober måned. Begge forestås af Estée Lauder Companies og har siden begyndelsen indsamlet svimlende beløb til kræftforskning, der koncentrerer sig om brystkræft. Over 300 millioner dollars
er det blevet til, der dels går til BCRF, og dels går til de enkelte landes kræftforskningsorganisationer - i Danmark altså Kræftens Bekæmpelse. Og så er der selvfølgelig den lyserøde sløjfe, det mest sigende symbol for brystkræftsagen, som der uddeles millionvis ud af hvert år fra alle Estée Lauders salgssteder verden over.
Evelyn Lauder mindes begyndelsen, da hun og hendes organisation mødte både modstand og medgang særligt i Danmark. "Vi havde først vanskeligheder med aids-aktivisterne, der mente, at vores sløjfe lå for tæt op ad deres røde aids-sløjfe. Og fordi vi gav den væk i stedet for at sælge den. Vi prøvede at forklare, at den
bare skulle være et symbol, der ikke var baseret på et salg, men vi blev sagsøgt alligevel", fortæller hun om den velmenende, men misforståede gestus. Til alt held endte det med, at den lyserøde sløjfe fik lov at bestå side om side med sin røde slægtning. Men der skete mere i Danmark. "På det tidspunkt var Edward E. Elson ambassadør i Danmark (1993-98, red.), og hans højre hånd havde en kone, der en dag opdagede en knude i sit bryst. Hun prøvede at få en mammografi, men der var seks måneders ventetid på danske sygehuse! Det førte til, at ambassadøren samlede en række af sine indfydelsesrige venner fra regering og industri til en frokost, hvor jeg var til stede, og hvor det blev besluttet at rejse penge til udstyr til behandling og forskning af kræft i Danmark". Kvinden tog i øvrigt til London, hvor hun ved mammografi fik konstateret brystkræft, og fortsatte så sin behandling i USA. Det reddede hendes liv, at hun opdagede knuden tidligt. "Så den danske lægestand og medicinindustri - og måske også en smule mig selv - var med til at påvirke det danske system, så brystkræft bedre kunne opdages og behandles tidligt". Der er stolthed over årenes kampe og sejre for den lyserøde sløjfe at spore i stemmen, for Evelyn Lauder lægger ikke skjul på, at brystkræftsagen fylder meget i hendes liv. "Den lyserøde sløjfe er en påmindelse og en advarsel til kvinder om at få lavet den aftale til en mammografi og undersøge sig selv. Det er så enkelt og den mest effektive måde at opdage problemet tidligt på. Og der er 98 % chance for helbredelse, når knuden opdages tidligt!" Den afsatte tid for vores samtale er ved at løbe ud, og vi kommer igen til at tale om dyder. Evelyn Lauder udpeger endnu en pointe. "Vi gør ikke det her for at sælge et produkt, men for at give noget tilbage til vores kunder. Både i form af en lille sløjfe og også i form af midler til forskning. Så det er vel noget, man kan kalde en dyd i sig selv, er det ikke?"

Læs mere om: