INTERVIEWS

Hun læser fremtiden

Fremtidsforskere bruger tre forskellige tilgange til fremtiden: Den mulige, den sandsynlige og den ønskelige fremtid. Hvis du er bevidst om fremtiden, er sandsynligheden for, at du opnår den, du ønsker, nemlig meget større, siger Gitte Larsen.

Kom ind i kampen kvinde

- Mange kvinder tænker for lidt over deres økonomiske ansvar i familien og over livet efter arbejdsmarkedet. Mens de er på barsel, mister de pensionsopsparing, og typisk betaler kvinderne også for "dagen og vejen" i hjemmet, mens manden ejer huset, bilen, fladskærmen og en voksende pensionsopsparing. Kvinder bør være mere bevidste om, at de bidrager med mindst lige så meget værdi i hverdagen som mændene. Vores børn er et andet eksempel på, at vi som forældre har rigtig stor indflydelse på, hvordan fremtidens samfund bliver. Smider vi affald på gaden? Stemmer vi til folketingsvalget? Dyrker vi motion? Er vi til stede i nuet sammen med vores børn? Alt sammen har det ikke bare indflydelse på vores hverdag i dag, men også i morgen, siger hun.

Stress, miljøproblemer og fedme
- Jeg holder øjne og ører åbne, analyserer tendenser og udviklinger, bruger mit netværk - og i sidste ende omsætter jeg det hele i temaer, som præsenteres i Instituttet for Fremtidsforsknings eget magasin samt i bøger, foredrag og artikler, fortæller Gitte Larsen, der brænder for at bidrage med alternative og anderledes vinkler på de udfordringer og problemer, som mennesker, medarbejdere og virksomheder står med i dag.
- Der er alt for mange virksomheder, der ud over de fysiske produkter som sodavand, motorolie, møbler og andet også producerer stress, fedme, psykisk nedbrud, forurening og skilsmisser. Tænk hvis man i stedet brugte dette pay-off i en virksomhed: "Hos os har du mere energi, når du går hjem, end da du kom", siger Gitte Larsen.

Lokalisering - den nye megatrend
Gitte Larsen og hendes kolleger på IFF holder især øje med nye megatrends.
- Det er trends som individualisering, globalisering og digitalisering - store samfundsmæssige, globale trends, som præger alt og alle i samfundet, fordi de er så brede. Det spændende er, hvordan man som menneske eller virksomhed vælger at reagere på disse drivkræfter, siger Gitte Larsen og spår, at den næste store megatrend bliver lokalisering.
-Det store spørgsmål, vi vil forsøge at løse, er: Hvordan kan jeg handle globalt, når jeg er lokal? Det handler om at tage et ansvar for det store fællesskab, som jorden er. Blandt andet på baggrund af de mange naturkatastrofer og de aktuelle klimaproblemer, er vi begyndt at forstå, at vi alle påvirker den større sammenhæng, fortæller Gitte Larsen, der mener, at den helt store udfordring i fremtiden bliver, hvordan vi skal organisere os i en verden, hvis omdrejningspunkt ikke er overskud og penge, men derimod et socialt selskab, der producerer gode relationer og socialt overskud.

Se mere på cifs.dk

Instituttet for Fremtidsforskning (IFF)

? Grundlagt i 1970 af tidlige re OECD-generalsekretær Thorkil Kristensen.
? Det er en privat non profitvirksomhed for de p.t. 110 medlemsvirksomheder og -organisationer.
? Medlemmerne får bl.a. 4 rapporter, 6 magasiner og inviteres til 8-10 seminarer om året.
? IFF holder derudover cirka 400 foredrag årligt i ind- og udland samt en international konference og udbyder kurser og workshops i f.eks. fremtidsforskningens redskaber, innovation og kreativitet.
? IFF samarbejder med en række virksomheder og organisationer herunder Ikea, Novo Nordisk og Arla.
? Ud over kontoret i København har IFF såkaldte fremtidsklubber i Bruxelles, Oslo, Stavanger, Stockholm og Svendborg.

 

Læs mere om: