INTERVIEWS

Instruktør Charlotte Sieling om livets lykkelige afveje

Den danske instruktør Charlotte Sieling har ladet livet tage nogle skarpe sving – og hver gang har det været en lykkelig afvej. Efter en håndfuld år, hvor hun har arbejdet på en række succesfulde tv-serier i USA, er hun tilbage i Danmark med filmen ‘Mesteren’ og en dansk serie til HBO, som hun både skriver og instruerer.

Blå bog: Charlotte Sieling

  • Født 13. juli 1960 i København.
  • Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1985 og manuskriptforfatter fra Statens Filmskole i 1995.
  • Har instrueret mange danske tv-serier, bl.a. ‘Broen’, ‘Rejseholdet’, ‘Forbrydelsen’ og ‘Krøniken’, og de senere år også amerikanske tv-serier som ‘The Americans’, ‘Homeland’, ‘White Collar’ og ‘The Bridge’.
  • Har instrueret to spillefilm – ‘Over gaden under vandet’ (2009) og ‘Mesteren’, som har premiere i marts.
  • Hun har flere store projekter på tegnebrættet, bl.a. en Hollywood-film om Anden Verdenskrig og en serie for HBO Nordic, som hun skriver og instruerer.
  • Hun har været gift med teatermanden Peter Langdal, som hun har to voksne børn med. I dag danner hun par med instruktørkollegaen Kristoffer Nyholm.

Foto: Andreas Houmann

Det er nærliggende at se Charlotte Sielings eksmand, Peter Langdal, i kunstneren Simon i ’Mesteren’. Men det er altså ikke ham, siger instruktøren. Simon er en type, mere end en specifik person. - Han er den mand, der har fået taletid i min generation. Ham, der fik taletid, hvor jeg ikke fik taletid. Ham, man synes er sexet, ham man synes er for meget – men det får han lov til – ham der virkelig får plads. Han er Asger Jorn, Julian Schnabel, Jørgen Leth. Den store mand, der får lov til at fortælle sin historie igen og igen.

Hun er en dansk instruktør midt i 50’erne, der har så stor succes og så meget at rive i, at hun siger nej tak, når ‘House of Cards’-holdet ringer og spørger, om hun vil instruere et afsnit af hitserien.

Men hun er ikke hverken Susanne Bier eller Lone Scherfig. Mens de to har fejret succeser og været badet i opmærksomhed fra både hjem- og udland de seneste mange år, har Charlotte Sieling på mange måder formået at ‘gå under radaren’, knokle på og booste sit cv, som ud over danske seerfavoritter som ‘Rejseholdet’, ‘Krøniken’ og ‘Broen’ nu også tæller internationale titler som ‘White Collar’, ‘The Americans’ og ‘Homeland’.

Men der er meget, der tyder på, at den danske instruktør snart træder ind i rampelyset sammen med sine jævnaldrende instruktørkolleger og kommer på alles læber. Hendes anden spillefilm, ‘Mesteren’ med Søren Malling og Jakob Oftebro i rollerne som far og søn, der genforenes efter mange års adskillelse, får premiere 2. marts, og hun har både en dansk spillefilm om dronning Margrete den 1. og et internationalt Anden Verdenskrig-drama på tegnebrættet. Nå ja, så skal hun også lige skrive og instruere den første originale serie, som HBO Nordic skal producere.

Der er ikke noget at sige til, hun beder om en cola, mens hun lader sig dumpe ned i en blød stol, før interviewet går i gang. Der har været knald på – så meget knald, at store dele af manuskriptet til ‘Mesteren’ er skrevet for syv-otte år siden, men har ligget i en skuffe.

– Det er jo svært at sige nej, når de ringer fra alle mulige sjove steder, griner hun om de opkald, der førte til job på nogle af verdens største tv-serier, rejser til alle afkroge af jordkloden og midlertidigt satte karrieren i Danmark, hendes eget parforhold og Simon – den store kunstner og hovedfigur i ‘Mesteren’ – på standby.

På den måde tog livet en drejning – væk fra det, hun troede, det skulle være.

– Jeg har lært så sindssygt meget, jeg har fået en kæmpe sikkerhed og rutine. Jeg har lavet ‘Mesteren’ på 19 dage – det havde jeg aldrig kunnet før. Jeg er så hurtig. De mænd, jeg arbejder med, tror ikke på mig de første fire dage, og så finder de ud af, at ‘gud, vi må hellere makke ret, for hun ved godt, hvad hun laver’, fortæller Charlotte Sieling, som også fandt sammen med kæresten, instruktørkollegaen Kristoffer Nyholm, igen, efter de hver især havde været i udlandet og arbejde på store projekter.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW | Sarah Jessica Parker: Stjernen der aldrig sover

Krise og kreativitet

Så afveje er ikke det værste, der findes. Og det har Charlotte Sieling oplevet før.

Da hun var omkring de 30, lignede hun en, der havde skudt papegøjen. Hun havde en fin karriere som skuespiller, hun var gift med teaterinstruktøren Peter Langdal – et karismatisk par i dansk showbiz – og mor til to små børn. Men der var noget, der gnavede indeni.

– Jeg havde en følelse af ‘hvad er der med mig? Hvad skal jeg?’ Jeg var ikke så tilfreds som skuespiller, jeg syntes, der var mere i mig. Jeg spillede skuespil hver aften, min mand var på teatret, og jeg var begyndt at skrive lidt ud ad den krisefølelse, fortæller hun.

Krisefølelsen fik hende til at tage en beslutning – og en afvej: Hun begyndte på filmskolens manuskriptlinje – for at ‘få ro på’ og kunne være hjemme hos børnene Rumle og Camille hver aften.

– Og så blev der ikke en skid ro på, det var fuld hammer! Men det hele var så pissespændende, og det var skønt at bare være ‘mig’. Jeg havde jo været ‘det der par’ sammen med Peter, men på skolen fik jeg min egen verden. Peter var fin og skøn, og jeg elsker, at jeg var ung med Peter, og alt det, vi ‘opfandt’ som unge, bruger jeg i dag, og det gør han også, det ved jeg. Men jeg havde et behov for at finde min egen identitet, siger Charlotte Sieling om sin eksmand.

På skolen oplevede hun, hvor meget hun egentlig kunne. Hvordan alle årene som skuespiller havde givet hende en ballast og en erfaring, som hun kunne trække på og pludselig se i et mere intellektuelt lys.

– Da jeg kom ind på teaterskolen, var det også fedt, men der var jeg 21. Da jeg kom ind på filmskolen, var jeg en voksen kvinde, der forstod, hvad hun kunne. ‘Gud, jeg kan skrive dialog!’ Jeg fik et nyt gear, forklarer hun.

Charlotte Sieling har optaget ’Mesteren’ på 19 dage – det havde hun ikke kunnet uden erfaringen fra USA.

Efter hun blev færdig på filmskolen, kan Charlotte Sieling kun huske, hun én gang har banket på nogens dør for at få et job. Det var, mens ‘Krøniken’ var ved at blive skrevet, og hun forhørte sig, om ‘det måske kunne være noget for hende’. Det kunne det, hun instruerede 13 afsnit af den danske serie og blev hængende på DR i 12 år. Så hun ‘føler sig uddannet’, når det gælder instruktørrollen. Og der er ingen særbehandling til skuespillerne, bare fordi hun selv har været en af dem.

– Jeg har stor respekt for dem og får helt ro i maven, når de kommer ind på settet. Det er en følelse af ‘nu kan det lade sig gøre’. Men jeg er også rå og forlanger meget af dem. Det er ikke nogen følefest – jeg hader alt for meget føleri og for meget snak. Jeg er virkelig ikke glad for det, siger hun.

Store egoer

Og den kontante tilgang til tingene er måske en af grundene til, at der har været bud efter den danske instruktør fra udlandet. Skuespillerne kan lide at arbejde sammen med hende – det ved hun, for ‘de ringer og spørger, om jeg vil komme tilbage’ – og hun holder hovedet koldt og fast i sin vision, selv når alting sejler.

– Jeg er ikke bange for totalt kaos, for jeg kan ret hurtigt se, når noget er godt. Der bliver et rum, hvor jeg kigger skuespilleren i øjnene, og hun kan se, at ‘jeg har den’, og så går vi med den, forklarer Charlotte Sieling, som efterhånden kan mange vilde historier fra livet som omrejsende tv-instruktør.

Hun er blevet råbt ad af skuespilleren Matt Dillon i sådan grad, at hun tissede i bukserne, og hun har været i verbal infight med ‘to forfærdelige forfattere’ og ‘amatører’, der ikke forstod, at man ‘ikke lige kan gøre sådan’ og ændre tingene, ‘når vi har sat lys hele natten’.

– Der er mange kampe, og derfor siger man også nej til en masse ting hen ad vejen. Orker jeg Kevin Spacey i ‘House of Cards’? Hvad nu, hvis han ikke gider at gøre det, jeg siger? griner instruktøren.

Det er dog ikke pga. de store egoer, hun nu koncentrerer sig om sine egne projekter. Hvis hun ‘havde to liv’, ville hun gerne stadig hoppe om bord på en serie indimellem, ‘for det er skidesjovt’, men lige nu gælder det HBO-serien og de kommende spillefilm.

– Jeg bliver nødt til at være nybegynder hele tiden. Jeg bliver nødt til at gå en anden vej, end jeg gjorde i går, forklarer hun om det, der driver og motiverer hende.

– Det er derfor, jeg skriver en kæmpe tv-serie – det har jeg sgu aldrig gjort før! siger Charlotte Sieling, hvis læremester og samarbejdspartner er veteranen Torleif Hoppe, som bl.a. har været med til at skrive ‘Forbrydelsen’.

– HBO sagde ‘den vil vi gerne købe’, så det er jo meget heldigt, jeg fik fat i en, der ved, hvordan man gør. Nu lærer jeg hver dag, siger hun.

Tjek på Hollywoods spilleregler

Den 56-årige dansker har også lært at begå sig i Hollywood og spille efter de regler, der gælder: Ingen ironi og ikke noget med at snakke noget ned.

– Det er ‘I love your work!’ ‘Har du set mit work?’ ‘Nej, men I love your work!’ griner hun og gengiver en historie om, hvordan en af de amerikanere, hun arbejder sammen med, misunder hende, at hun har ‘et andet sted’ end Hollywood.

– ‘You’re so lucky you can escape’, sagde hun, fortæller Charlotte Sieling.

Og hun er enig.

– Jeg synes, jeg har været så pissehamrende heldig, og jeg så taknemmelig, for der er ikke noget af det her, jeg har bedt om, siger hun.

Sieling og stjernerne

– Jeg har mødt mange tossehoveder, der lægger sig ned på gulvet og går i selvsving, lyder det fra Charlotte Sieling, når man spørger til de egoer, hun har mødt i Hollywood.

Fra venstre: Claire Danes, Alice Braga, Keri Russel, Michelle Dockery

Men nævner man stjerner som Claire Danes (‘Homeland’), Keri Russell (‘The Americans’), Alice Braga (‘Queen of the South’) og Michelle Dockery (‘Good Behavior’), har den danske instruktør kun ros at dele ud.

– De er så velforberedte, og de knokler røven ud af bukserne. Der er intet krukkeri. De står der tidligt om morgenen, og de er de sidste, der går hjem. Det er et sindssygt hårdt arbejde – jeg bøjer mig i støvet, siger hun om de fire skuespillerinder, som hun har haft fornøjelsen af at instruere.

Hun husker, hvordan Claire Danes brugte hende som sparringspartner, da hun på et tidspunkt ‘følte sig helt fremmedgjort’ over for sin afstumpede, krigeriske figur, Carrie Mathison i ‘Homeland’. Hvordan Michelle Dockery stadig stod med ‘det fineste smil’ og var ‘pissefed med holdet’, selv om hun lige havde mistet sin elskede. Og hvordan Keri Russell altid var med på hvad som helst, og Alice Braga spankulerede nøgen rundt, fordi hun ikke gad tage tøj på mellem optagelserne af de scener, hvor hun skulle være afklædt.

– Så må I jo klippe mine bryster ud, hvis de er for meget. Come nu on, lød det fra den uforfærdede brasilianer.

LÆS OGSÅ: 10 leveregler fra Uffe Elbæk

Læs mere om: