INTERVIEWS

INTERVIEW | IN har mødt Lacostes chefdesigner

I en hyldest til forskelligheden og med florlette faldskærmsstoffer foldede Lacoste sit show ud under New York Fashion Week. IN var med og mødte chefdesigner Felipe Oliveira Baptista til en snak om den kreative proces.

Vi møder Felipe Oliveira Baptista sidst på dagen i Lacostes hovedkvarter i New York. At det har været en lang dag for ham, er vi helt klar over, for siden showet i Spring Studios tidligere på dagen har han haft den internationale presse ind og ud ad døren til interviews. Det er benhårdt, men selvfølgelig en del af gamet for en mand som ham. Og han møder os da også med et kæmpe smil og masser af afslappet overskud af den slags, der altid er at spore i hans kollektioner. Det gælder også den, vi netop har set, der som sædvanlig bød på brugbare styles, som vi heldigvis også kan få fingrene i herhjemme i Danmark. 

LÆS OGSÅ: GUIDE | Sandaler med lavere hæl

Vi er nysgerrige efter at høre, hvad der inspirerer ham til at lave en kollektion. Det er altid interessant at dykke ned i. På den måde forstår man bedre, at tøj ikke bare er tøj, og at der ligger en lang proces bag det at skabe en kollektion. Især hos et brand som Lacoste, der er bedst kendt for poloen med krokodillen, tennistøjet og de hvide sneakers. Men Lacoste er mere end blot det. Det er også kjoler, bukser, jakker, suits, sko og tasker. Og det er her, Felipe Oliveira Baptista kommer ind i billedet som creative manager og dermed skaber af den form for et crossover mellem sportstøj og modetøj, som Lacostes kollektioner er. Det har han haft succes med, siden han viste sin første kollektion for brandet i 2011. 

– Der altid en grundlæggende idé, som er værd at udforske, fortæller han. 

– Mode reflekterer samfundet, og jeg henter gerne elementer i interesseområder, der ligger uden for modens verden. Det bliver til et hovedkoncept, som jeg arbejder ud fra. 

KJOLE I FALDSKÆRMSSTOF

Det overordnede tema denne gang er helt naturligt hentet fra De Olympiske Lege. Når de franske atleter viser sig til åbnings-ceremonien i Rio de Janeiro til august, er det i tøj fra Lacoste. Men man finder også elementer fra flyenes verden i kollektionen, fordi Baptistas far var pilot. Sidstnævnte kom klart til udtryk i brugen af lette faldskærmsstoffer, mest markant i den fantastiske gulvlange grønne kjole og de lette frakker. Der var også tydelige referencer til flag på mange af de styles, der blev vist, og her har Baptista hentet inspiration fra atleter, der indhyller sig i deres lands flag og løber en sejrsrunde. 

– Jeg bruger en måneds tid på at researche omkring den grundlæggende idé og fodrer den med alt, hvad jeg kan finde. Samtidig prøver jeg også at finde ting, der står i kontrast, fordi jeg er 

fascineret af at skabe nye lag og perspektiver i den historie, jeg skal fortælle. 

I denne kollektion kom det blandt andet til udtryk i en lille reference til, hvordan både atleter og soldater er uniformerede, hvilket sås i nogle uniformlignende styles i herrekollektionen.

– Helt lavpraktisk foregår processen ved, at jeg plastrer en væg til med billeder og på den måde skaber en form for et mood board, som bliver den grundlæggende guideline for arbejdet med kollektionen. Der bliver selvfølgelig redigeret lidt undervejs, men som oftest er kollektionen ret tæt på det, som jeg landede på fra begyndelsen.

LÆS OGSÅ: Sådan styler du det sporty look 

Selv har han været tro mod de visioner, han havde for brandet ved sin egen start. Dengang udtalte han, at han ville skabe 

historie omkring farver, og det må man sige, at han til stadighed gør. Denne gang med udgangspunkt i flag for at understøtte en inspiration hentet i begreber som fred, forskellighed og national stolthed. At bede Baptista om at vælge den bedste idé i kollektionen eller sige, hvad han er mest stolt af, er som at bede ham om at vælge mellem sine egne børn, siger han. 

– Det er alt sammen en del af en større sammenhæng. Men jeg holder meget af de lette regnfrakker i starten af showet, fordi de både er meget chikke og stilfulde og samtidig meget tekniske og nye i måden, de er konstruerede på. Og så elsker jeg fortællingen i slutningen med alle flagene og det statement, der ligger i det. 

– Vi blandede alle landes flag sammen som en hyldest til forskellighed. Vi er et globalt brand, og kollektionen skal minde os om, at vi er mennesker, før vi er et flag eller en del af en bestemt kultur.

Siden marts har det været muligt at købe Lacoste online i deres webshop og få det leveret lige til døren.

Se alle redaktionens favoritter fra det sports-inspirerede brand med det ikoniske krokodillelogo.

Lacoste går online i Danmark

 

Læs mere om: