INTERVIEWS

INTERVIEW | Mød InWears nye designchef

Hvordan kan man blive ved med at udvikle et konfektionsbrand, så det følger med tiden? Jette Romvig har påtaget sig opgaven, og hun er ikke i tvivl. Hun er den nye designchef hos InWear, der vil skabe tøj, som er relevant for kvinder med alle typer karrierer og kombinere mærkets klassiske DNA med toneangivende trends

Sidste sommer stod Jette Romvig og malede vinduer på sit sommerhus ved Sejerøbugten i Nordvestsjælland. Hun var netop startet i et nyt job, havde det godt og var midt i en velfortjent ferie, da mobilen ringede. Hun nåede lige at tage den og efter de ti minutters samtale kom hun i tanker om det berømte John Lennon-citat ’life is what happens, when you are busy making other plans’. 

Hun lagde penslen, drak en kop kaffe og gik bagefter en lang tur med sin kæreste, som ikke syntes, det var en specielt god idé, han var blevet præsenteret for. 

– Jeg vidste med det samme, at jeg ikke kunne gøre andet end at sige ja. Det var dårlig timing, hvis man tænkte logisk, men jeg måtte bare følge mit hjerte. Det var noget rod, men sådan er livet nogle gange. Jeg valgte at gribe chancen.

Jette Romvig er kommet ’hjem’. Det job, hun ikke kunne sige nej til, er som design manager for InWear, et af Danmarks ældste mode-brands, som hun har arbejdet for før. I den mellemliggende tid var kærligheden ikke rustet, og efter et hektisk halvt år med at implementere sine visioner i fuld samklang med den nye ejer er det nu hendes aftryk, vi kan se på bøjlerne med efterårets kollektioner.

LÆS OGSÅ: Tom Ford Beauty er endelig kommet til Danmark

Tøj til tiden

Den første gang vi mødes til præsentation af det nye InWear, er hun klædt i sort fra top til tå, ’sådan som jeg helst ser ud’ i en lang blød viskose-blazer og matchende vide bukser med løbegang i taljen. Ikke noget særligt? Jo, når man ser materialet og finishen tæt på, fx udadvendte sømme med kantbånd til at give det sporty look lidt elegant kant.

– Jeg stod en dag og kiggede ud ad mit vindue på Christianshavn og så en skøn kvinde på gaden med noget tøj i den stil – og sneakers. Jeg skyndte mig at tegne silhuetten ned og fortolkede det til dette sæt, som passer så godt til den moderne kvindes hverdag. Mange af os har hjemmearbejdsdage, hvor det vigtigste er, at det er bekvemt, men selvom vi ikke skal til møder, vil vi alligevel gerne være pæne i tøjet. Det kunne jo være, at vi lige skulle ned i Brugsen!

Næste gang vi mødes til dette interview, er hun i en sart pudderfarvet storskjorte, der falder blødt om skikkelsen med de smalle sorte bukser, men som lige får et meget personligt spark af de spidse, højhælede støvletter med leopard-print, i øvrigt nogle hun selv har designet, da hun var hos By Malene Birger. I hvert fald noget særligt!

– Efter 30 år som designer er jeg stadig fascineret af, hvordan vi hver især kan få de samme stykker tøj til at se vidt forskellige ud. Jeg behøver bare at se mig rundt her på kontoret for at se, hvordan vi fortolker det i vores sammensætninger og valg af tilbehør. Det at vi kan give kvinder funktionelt tøj i en god kvalitet, så de er med på moden, men stadig har sig selv med, mener jeg, er styrken ved vores brand, siger Jette Romvig.
 

Kickstart på karrieren

Hun fik sit første sæt InWear-tøj som 16-årig, da hun var i huset i Klampenborg nord for København hos en stewardesse. Det var bukser og bluse i pastelgrønt, og hun var så glad for det, at hun stort set ikke gik i andet i et halvt år. Ellers var hun inde i en periode, hvor hun syede det meste selv. Hun voksede op ’under min mors sybord’ i Sønder Bjert uden for Kolding, og selv om hendes mor lavede tøj til byens fruer, troede Jette Romvig ikke, at det var noget, hun selv skulle leve af. Hun kunne bare ikke lade være med at tegne, strikke og sy for sjov. 

Men interessen for mode har været der, for midt i 80’ erne tog hun hver måned ind på banegården i Kolding og snoldede sin SU op på internationale magasiner som Vogue og Elle, og mange af dem har hun endnu. Mest af nostalgiske grunde, fordi det var dem, der kickstartede hele karrieren og fik hende til at søge ind på designuddannelsen i Kolding.

– Jeg har altid været drevet af det håndværksmæssige, at skabe noget med mine hænder, og den dag i dag elsker jeg stadig at strikke i min fritid. Jeg kan bare ikke sidde stille, men har altid gang i et eller andet, puder til min bolig, en cardigan a la Missoni i spacedye garn…

Til gengæld syr hun ikke mere, men tegner stadig rigtig meget. Helt nøjagtigt skal hun og hendes team komme op med skitser til mindst 1.000 idéer om året, for så mange styles er der i de fire årlige hovedkollektioner plus det løse med festtøj og tilbehør, men hun føler sig rigtig godt tilpas i det, man vil kalde den mere kommercielle ende af modebranchen.  

Forført til at købe

– Jeg var spændt på, hvad DKCompany, den nye ejer, ville med InWear, og heldigvis var det at relancere brandet, så det kom tilbage på sporet. Jeg følte lidt, at det blev sat en smule i baggrunden i IC Companys af alle de nye mærker, som tilhørte den samme koncern, dengang jeg var der, men vi har bestemt en berettigelse på det danske modemarked, svarer hun på mit spørgsmål om, hvordan man kan blive ved med at udvikle et konfektionsbrand, så det følger med tiden – og tackle den skarpe konkurrence med designer-båret markedsføring blandt de danske firmaer.

– Jeg har aldrig drømt om, at mit navn skulle stå i tøjet, for mig er det vigtigste at have fokus på design og kunder sammen med mit team. Jeg er en meget pragmatisk person, og derfor elsker jeg at skabe nogle muligheder for moderne kvinder. Vi laver ikke karrieretøj som sådan, men moderne workwear for skolelærere, advokater, læger, ja,  hvemsomhelst, der har brug for tøj, som fungerer i en professionel sammenhæng på en uformel måde.

Jette Romvig indrømmer, at vi ikke har brug for at skifte tøj de fire gange om året, der kommer nyt på hylder og bøjler i butikkerne, men hun mener stadig, vi har brug for at blive forført til at købe noget nyt.

– Alle taler om, at krisen er ovre, og vi kan også mærke en anden goodwill blandt vores kunder, og det tror jeg, man opnår, når man har den rigtige kombination af produkter. Vi skal ikke skifte det hele ud, hver gang der kommer nyt, men vi har brug for at opdatere os, så vi ikke går i stå, og måske er det bare et par få ting, som kan forny hele garderoben, fordi der opstår andre kombinationsmuligheder med de ting, vi har i forvejen.

LÆS OGSÅ: Få opskriften på sund hindbær-chiasyltetøj


InWear

Holder af hverdagen

Hun har talt sig varm nu, fordi det handler om det, der ligger hende allermest på sinde, og som hendes egen stil også afspejler.

– Jeg holder selv meget af hverdagen, og jeg tror, at det tit er det enkle, der skaber det stærkeste udtryk, fordi man kan tilføre det sin egen personlighed, så man er velklædt og aldrig udklædt. Hvis jeg skal sætte et udtryk på, må det være ’demokratisk mode’, fordi jeg gerne vil være med til at give alle kvinder muligheden for at se smarte ud med afsæt i det klassiske look, InWear er kendt for. Samtidig vil jeg gerne udfordre os selv og forbrugerne ved at lave detaljer, så det med nutidige twist får et fashion-look, siger Jette Romvig.

Hun får en stor del af sin inspiration på rejser til London, Paris og New York, men også ved at kigge sig omkring i sit nærområde. Hendes vigtigste redskab er noget så gammeldags som en lille scrapbog til skitser og notater, fordi hun hellere vil danne sine egne billeder af et street-look, end at tage dem med sin smartphone, og forvandle dem til tøj for flertallet.

Hun holder selvfølgelig også øje med, hvad der sker på catwalken, og adspurgt om, hvem der har mest indflydelse på moden netop nu, nævner hun de tre kvinder, som de fleste andre designere også kigger på: Stella McCartney, Clare Waight Keller for Chloé og Phoebe Philo for Céline.

– Der er en grund til, at disse tre stærke kvinder får så meget opmærksomhed. De er en ny generation af designere, de repræsenterer deres samtid på bedste vis, og de har en total empatisk fornemmelse for, hvad man har lyst til, før man selv ved det. De tør stole på deres intuition, udfordre os og skubbe os videre til en ny feminitet i moden, siger Jette Romvig.

Hun prøver at efterleve denne mavefornemmelse i sit eget arbejde, selv om designet ligger langt fra forbillederne.

– Nogle gange kan man ikke forklare, hvorfor det vil blive en succes. Det handler om at tro på sig selv, og den følelse kan man overføre til sit valg af tøj.