INTERVIEWS

INTERVIEW | Tommy Hilfiger om succes, rock'n'roll og den nye kollektion

Alt er snorlige i designer Tommy Hilfigers garderobe, men inde i manden med den nystrøgede skjorte bor en rocker med hippiesjæl. Vi mødte den ikoniske designer i New York. Tag også med til den storslåede lancering af Tommy Hilfigers aktuelle efterårskollektion i Park Avenue Armory

Mode, kunst, musik og underholdning. Når du hører de fire ord, er Tommy Hilfiger næppe den første, du tænker på. Alligevel er det de ord, der beskriver den ellers så preppy designer bedst, hvis du spørger hans nærmeste. 

Vi befinder os i Hudson Studios, 601 West 26th Street i New York. Her på 13. etage skal vi tilbringe nogle værdifulde minutter med designeren. Tommy Hilfiger giver kun få interviews til særligt udvalgte, og vi har fået 10 minutter med ham. Vi får lidt rockhistorie med os fra bogen ’Rock Style: How Fashion Moves to Music,’ før vi bliver gelejdet forbi et casting- og stylingrum til et lille forværelse, som minder om en reception i et pladestudie. På væggen hænger ikoniske billeder af rockstjerner som Jimi Hendrix, og et fantastisk gult gulvtæppe skaber den helt rigtige energi i rummet. Vi er i Tommy Hilfigers univers, arbejdsstudie og kontorer. 

Det er hyggeligt at møde dig, tag plads i sofaen, smiler designeren, som ved første øjekast ser ud, præcis som vi havde forestillet os.

Han har en hvid skjorte, jeans og hvide sneakers på. Afslappet, høflig, imødekommende og med en beundringsværdig ro over sig. Han spørger nysgerrigt, hvor vi er fra, og virker oprigtigt interesseret i svaret.

Det er altid sjovt at møde nye mennesker, siger Tommy Hilfiger og smiler. 

Du er et levende ikon. Hvad skal der til for at blive en så fast bestanddel af modebranchen?

Man skal have en vision og holde sig til den, og allervigtigst: Man skal omgive sig med de rigtige mennesker, siger Tommy Hilfiger.
 

Fester, stoffer og magtspil 

Tommy Hilfiger har mange tanker om modebranchen, som han har oplevet på godt og ondt, siden han som 17-årig afslørede sin store interesse for jeans. Dengang købte han bukser og knapper i New York, syede dem om og solgte dem videre. 

Du virker jordnær. Er det din familie, som giver dig jordforbindelsen? 

Ja, det er det nok. Jeg har været i branchen længe og oplevet udviklingen. Min familie betyder ekstremt meget for mig. Det er let at miste kontrollen i modebranchen med alle dens fester, stoffer og penge. Der er så meget, der kan knække en. Også på grund af alt hemmelighedskræmmeriet. Der sker så meget hele tiden, så ja, det gælder om at bevare jordforbindelsen, fortæller Tommy Hilfiger.

Hvad har været den største udfordring for dig som designer? 

Konkurrencen. Uden tvivl, kommer det prompte fra Tommy Hilfiger. 

Han fortsætter:

Der er vældigt stor konkurrence i øjeblikket. Bare se på H&M, Zara, ja, selv Louis Vuitton var der ikke tidligere. Og så er der Prada og Gucci, siger han. 

Selv om listen med Tommy Hilfigers konkurrenter er lang, har han altid haft et meget bevidst forhold til dem alle sammen. Han har været meget tro mod sit brand, samtidig med at han har udfordret sig selv og overrasket. Allerede i teenageårene udstak han sin kurs, og han har været en handlingsmand med forretningssans hele livet:

Jeg var 17 år, da jeg begyndte at tænke i businessbaner, og jeg var kun 18 år, da jeg åbnede butikken People’s Place. Jeg var meget inspireret af musik. Jeg har altid elsket musik og har været inspireret af rockmusikere hele livet. Rockstjernerne er mine stilikoner, og det er min kærlighed til musik, der førte til min kærlighed for mode.

Og stjernerne elsker da også Tommy Hilfiger! Hans omgangskreds tæller blandt andre Lenny Kravitz, Missy Elliott og Snoop Dogg. I 1999 var Tommy Hilfiger hovedsponsor for Britney Spears og gennem sine forskellige kollektioner har han ladet sig inspirere af både The Who, Janis Joplin, Mick Jagger, Madonna, Blondie, Aerosmith, Michael Jackson, Sex Pistols og Prince. 

Tommy Hilfiger har ikke længere tal på, hvor mange koncerter, han har været til, og ofte bliver hans lanceringer af nye kollektioner da også til en fejring af både musik og mode. Som invitationen til S/S-15 kollektionen var et godt billede på. Den bestod af en lille vinylplade – en syvtommers med titlen ’Hilfiger Collection’. Til samme show fik pressen mulighed for at lege rockstjerner backstage. For mode skal være sjovt, mener Tommy Hilfiger, som derfor uddelte derfor guitar, mikrofon og plakater til os.

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | International luksus
 


 

Inspireret af Norden

Selv om musikscenen, stjernerne og rock‘n’roll ofte er i fokus, er der ingen tvivl om, at Tommy Hilfiger er mest kendt for sit klassiske, stilrene design med et sporty snit. Og den nye efterårskollektion, der trækker på elementer fra sportens verden, er da også så langt fra forårets glitrende metalliske stoffer med referencer til The Beatles, som man kan komme. I efteråret og vinteren var det smukke fåreskindsjakker, ponchoer og eksklusivt patchwork, der dominerede kollektionen. Året før var det skind og tern.

Er du inspireret af Norden? 

Absolut, svarer Tommy Hilfiger.

Vi ser da også tydelige referencer til netop fjeldene i hans design. 

Jeg elsker at være i fjeldene. Vi holder af at rejse, og jeg henter meget inspiration fra eksempelvis skidestinationer som Aspen. Generelt er jeg optaget af at designe tøj, som passer ind i livsstilen, hvad enten du står på ski eller opholder dig i din hytte. Komfort og design skal gå hånd i hånd. Jeg kan lide at blande teksturer, mønstre og stoffer. Jeg vil gerne have, at en kollektion skal passe til alle situationer, uanset om du skal klædes på til en middag, efter skituren eller bare være indenfor i varmen. Jeg står selv meget på ski, fortæller Tommy Hilfiger.

Har du stået på ski i Norden?

Nej, desværre. Men jeg håber at få lejlighed til det engang.
 

Garderoben ligner en butik

Tommy Hilfigers signaturfarver er som bekendt rød, hvid og blå, men han kan lide at overraske. 

Jeg vil ikke være kedelig! Hilfiger Collection er fx mere fashion og edgy end vores hovedkollektion, fremhæver han.

Hvordan skal man ikke bære dit tøj? 

Alle må klæde sig, som de vil. Jeg vil designe flot tøj, du kan vælge udfra og bare du kommer tilbage til mig og mit tøj, kan du fint skifte mellem forskellige designere. Tanken er, at du skal kunne style alt det, jeg designer, med det basistøj, du allerede har i skabet. Dét er idéen.

Hvordan ser din egen garderobe ud? 

Min garderobe er meget enkel. Den ligner en tøjbutik, hvor hvide skjorter,  blå skjorter, jeans og jakker hænger snorlige side om side. 
 

En ægte familiemand 

Selv om Tommy Hilfiger er omgivet af mange inspirerende folk fra modebranchen, er der ingen tvivl om, hvem der betyder mest for ham.

Min kone er min muse, og mine børn betyder alt for mig. Jeg bliver inspireret af meget, men ofte af min familie. 

Hvordan har du som tøjdesigner påvirket dine børn, tror du?

Et af mine børn er meget sporty, et er meget bohemet og et barn er fuldstændig ligeglad. Min søn kan lide rap og punk. 

Hvordan var du selv som ung? 

Jeg voksede op i et meget preppy hjem og i preppy kredse, og som et lille oprør mod det, lod jeg håret gro! Så gik jeg tilbage til det preppy, og i 1980’erne gik jeg tilbage til det lange igen. 

Tommy Hilfiger smiler, når han fortæller om begyndelsen af sin karriere og om opvæksten i Elmira, ikke langt fra Woodstock. Om 1970’erne vender tilbage i Tommy Hilfigers A/W15-kollektion, der er aktuel nu, vil han ikke ud med, mens vi taler med ham. Men han giver et smugkig ind i et af værelserne, hvor stylingen, moodboards og referencerne er hængt op. 

Det er foreløbigt hemmeligt, minder han os om. 

Og siger så lige så høfligt farvel, som han sagde goddag.

 – Vi ses snart igen!

LÆS OGSÅ: Filmfestival i Venedig | Se de flotteste kjoler
 


 

Stadionchikt efterårslook

Så er det nu, det går løs. Vi sidder ved catwalken i Park Avenue Armory sammen med alle de andre moderedaktører, bloggere og fashion-interesserede kendisser til fremvisningen af Tommy Hilfigers nyeste kollektion, der er ude i butikkerne nu. Det var også her, hans forrige kollektion blev fremvist ved et storslået show. Igen er intet overladt til tilfældighederne, og alt er tilrettelagt, så eventen nemt kan deles på de sociale medier.

At sidde her er ligesom at få en gave: Hvad mon Tommy har til os denne gang? 

Kulissen er et perfekt opbygget stadion med football field med astroturf, lystavler og holdopstilling. Modens it-girls står selvfølgelig klædt i forrige sæsons flotte stjernedryssede pelse og støvler, som mange af os forelskede os hovedkulds i ved showet i februar. 

Vi sidder tæt bænket. Flere af de skandinaviske bloggere er til stede. På bænken på den anden side af banen er kendisserne linet op. Anna Wintour er altid nem at få øje på med sine store solbriller og den ulastelige page.

Den nye kollektion fra Tommy Hilfiger er meget genkendelig med sit sportslige og ret farverige islæt. Tjekket og med masser af brugbare styles. En efter en træder modeller i korte kjoler, sportssko med hæl og sweatshirts lavet i pels, frem på catwalken på plænen. Skindkjoler, der leder tankerne hen på de oversize T-shirts, som bliver brugt i American football, og de fineste pelshuer nyder vi også. Tøj, som netop går til mange lejligheder, og som både udstråler komfort og design. 

Hvad mon Tommy finder på til næste år, når forårets tøj skal vises frem? Vi glæder os allerede!


 

Pssst… Husk at tilmelde dig INs nyhedsbrev lige HER - så er du altid opdateret på det bedste indenfor mode, skønhed og sundhed!