INTERVIEWS

Modeverdenen elsker Hillary Clinton

Flere af modebranchens helt store spillere vil gerne kædes sammen med præsidentkandidaten Hillary Clinton. Det drejer sig blandt andet om Vogues chefredaktør Anna Wintour, designer Marc Jacobs og modeikon Kim Kardashian.

Modeverdenen elsker Hillary Clinton. Vogue-bossen Anna Wintour holder fundraiser-fester for præsidentkandidaten både i USA og i sit hjemland, England – hvor eventet i øvrigt blev holdt hjemme hos Net-a-porter-grundlægger Natalie Massenet. Marc Jacobs designer T-shirts påtrykt hendes ansigt – som bl.a. modellen Kendall Jenner og allestedsnærværende Anna Wintour er set i. Og stilikoner som Sarah Jessica Parker står i kø for at møde, støtte og blive fotograferet med hende.

LÆS OGSÅ: Kamæleonen Hillary Clinton | Den mest berømte kvinde ingen kender

Men kærligheden har aldrig rigtig været gengældt. Før nu. For med sit kandidatur til præsidentposten i ‘Guds eget land’ har Hillary Clinton droppet de ikke altid lige velsiddende og velskårne jakkesæt i alle regnbuens farver – dem, som kritikerne har kaldt hendes ‘Sgt. Pepper-tøj’ efter Beatles’ psykedeliske mesterværk – og har fået en mere strømlinet og eksklusiv stil.

– Hun har taget et skridt væk fra de ensfarvede jakkesæt. Hun ser bare mere velklædt ud, siger Christina Logothetis, som blogger om politik og mode, til avisen The Guardian.

Og det er ikke tilfældigt. Hillary Clinton har hyret stylisten Kristina Schake, som også har arbejdet sammen med den elegante præsidentfrue Michelle Obama, og makeupartisten Barbara Lacy, som også lægger makeup på en anden præsidentkandidat – den fiktive Selena Meyer fra tv-serien ‘Veep’.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW | Far-datter-parløb sikrer taskebrandet Adax' succes 

De to stilguruer har været med til at skabe ‘den nye Hillary Clinton’; en kvinde, der stadig holder af jakkesæt – men nu er de hvide og blå, og der står Giorgio Armani og Ralph Lauren i nakken på dem – som har droppet den gammeldags perlekæde og nu ses med cool statement-smykker om halsen, og som har Manolo Blahnik-pumps med sig på ‘the campaign trail’.

Det giver en underspillet elegance, som man ikke tidligere har forbundet Hillary Clinton med, men som understøtter det billede, hun gerne vil give af sig selv: den kompetente kandidat.

Den politiske imagekonsulent Patsy Cisneros forklarer i New York Post: 

– Clinton-teamet går ikke efter glamour – de går efter noget mere naturligt. Håbet er, at hun skiller sig ud på grund af sine bedrifter mere end sin stil, at folk taler mindre om hendes påklædning, end de har gjort før. Ser vi hende, mere end vi ser tøjet? Ser vi hende, mere end vi ser makeuppen?

Foto: Scanpix, AOP og Getty Images

Hillary Clinton ses oftere end før i europæiske mærker, men hun er også glad for landsmanden Ralph Lauren. Den amerikanske designer står bag både det blå jakkesæt, hun havde på til et valgmøde på Roosevelt Island i New York (t.h.), og det hvide, hun havde på, da hun endeligt sikrede sig nomineringen som Demokraternes præsidentkandidat i juli. Valget af hvidt ligger der i øvrigt en del symbolik i: Hvid er den farve, man forbinder med de tidligere kvinderetsforkæmpere, suffragetterne. De var iklædt hvide kjoler, når de demonstrerede for bedre forhold for kvinder i begyndelsen af 1900-tallet. 

Hillary Clinton har selv joket med sin forkærlighed for jakkesæt. Da hun kom på Instagram sidste år, var hendes første post et billede af et tøjstativ fyldt med sæt i de amerikanske farver – rød, hvid og blå – og teksten ‘hard choices’, svære valg.

Foto: Scanpix, AOP og Getty Images

Tweedfrakken fra Giorgio Armani vakte en del opsigt. Den koster nemlig omkring 70.000 kroner, og mange mente, det var upassende for en politiker, der hævder at ville skabe bedre forhold for de økonomisk dårligst stillede amerikanere og arbejde for mere lighed i det store land, at have så dyrt tøj. Det menes, at Hillary Clinton selv betaler for sit tøj – hun får det ikke tilsendt som gaver fra designerne. Image-konsulent Patsy Cisneros vurderer over for New York Post, at den demokratiske præsidentkandidat har brugt mindst 100.000 dollar – over en halv million kroner – på sin stilmæssige makeover.

Foto: Scanpix, AOP og Getty Images

Hillary Clinton er en populær skikkelse blandt USA’s kendisser, som hellere end gerne stiller op for at lovprise den kvindelige præsidentkandidat. Her er det stilikonerne Kim Kardashian (t.v.) og Sarah Jessica Parker (t.h.), som møder hende.

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | Berit Kistrup Shea