INTERVIEWS

SAND: ’Nu skal vi sælge Sand i Sahara’

Lene og Søren Sand har opnået det, som mange danske designere drømmer om: succes i USA. Det hele startede med en mand, der sagde, at han ville have dem

Allerede da Lene og Søren Sand som unge rejste til europæiske hovedstæder, drømte de internationalt. Siden var Sand det første danske brand, der fløj internationale topmodeller ind til modeshows i København og fik den legendariske fotograf Helmut Newton til at skyde en kampagne – og i dag bliver internationale celebrities som Kirsten Dunst, Liv Tyler, Kylie Minogue og January Jones spottet i Sand. 

Hvordan skete jeres gennembrud i USA? 

– Det startede med, at vi i 2006 fik en henvendelse fra den agent, der står for at distribuere Armani i USA og Canada. Han sagde: ’I want you’ og mente, at han kunne gøre det samme for os, som han havde gjort for Armani, siger Lene Sand.  

– Det syntes vi jo var fantastisk. Men vi tjekkede naturligvis først hos Armani, om han talte sandt, for det er afgørende, at man kan stole på dem, man samarbejder med – de forkerte kan ødelægge ens forretning. Samtidig blev vi inviteret til en messe i Las Vegas. Det var på bedste amerikanske vis med alt betalt – fly, hotel og en kæmpe stand til vores kollektion. Og allerede da vi begyndte at hænge tøjet op, stod folk i kø. 

LÆS OGSÅ: Louis Vuitton udstiller i London

Hvad er det ved jeres design, der tiltaler udlandet? 

– At vi er anderledes. Vi har aldrig tilpasset vores kollektion et andet marked, men har holdt fast i vores DNA. Det er den, som kunderne skal falde for. Ellers laver man nemt det samme som alle andre. Så hvis en kunde beder os om at lave en detalje om, gør vi det ikke. Og så tror jeg, at det er, fordi der er mennesker bag, en Lene og en Søren – at tøjet er designet af danskere og produceret i Italien, som står for høj kvalitet.

Har I altid drømt internationalt? 

– Altid. Søren og jeg grundlagde Sand i 1981, da vi var meget unge. Vi startede med at lære hinanden at kende på interrail gennem Europas hovedstæder. Dér startede vores drømme. Og vi tænker internationalt – i vores hjem og vennekreds, og når jeg laver mad og blander ingredienser fra alle mulige steder. 
 


 

Hvad betyder det, at I bor i udlandet i dag? 

– Først og fremmest gør det designfasen mere inspirerende. Og lettere. Hvis vi boede i Danmark, skulle jeg sende tegninger med tekniske forklaringer til vores italienske producenter. Og bagefter vente på, at der kom en prøve hjem, fitte den på en husmodel, sende den tilbage med guidelines til ændringer og vente på en ny. I dag går jeg bare hen til producenten og forklarer, hvordan det skal være. Så har jeg en ide om morgenen, kan det være, jeg kan se resultatet om eftermiddagen. 

Hvad er det sværeste ved at arbejde internationalt? 

– Der er altid forhindringer og intet, der kører af sig selv, men vi elsker begge udfordringer. Så det sværeste har været de personlige afkald. For vi arbejder altid. Vi elsker det og føler os meget privilegerede, men allerede tidligt i vores karriere var der mere end én gang, hvor vi hentede vores lille datter hjemme hos pædagogen efter børnehavens lukketid. I dag er det nemmere, vores datter er en del af firmaet, og vi kommer til Danmark en til to gange om måneden.

LÆS OGSÅ: Beauty Gadgets

Hvad er forskellen på at være Sand i København og i udlandet? 

– Hvis du havde spurgt mig for tre år siden, ville jeg havde sagt, at man internationalt er mere modig og går efter det, vi har svært ved at sælge i Danmark. Men det synes jeg ikke længere. Skandinavien er blevet mere internationalt og køber flere nye print, materialer og pasforme. Heldigvis. 

Hvad er næste skridt for Sand i udlandet? 

– Vi har lige lavet en aftale med en agent i Dubai, der skal distribuere os i Mellemøsten. Det betyder, at der skal sælges Sand i Sahara ...

Pssst… Husk at tilmelde dig INs nyhedsbrev lige HER - så er du altid opdateret på det bedste inden for mode, skønhed og sundhed!