INTERVIEWS

Tommy Hilfiger - Drømmen der lykkedes

Den amerikanske designer Tommy Hilfiger har holdt sig på toppen af den internationale modebranche gennem tre årtier med sine skarpe fortolkninger af amerikanske klassikere. Men hvad er Tommy Hilfigers egen historie og hemmeligheden bag et liv, som har overgået hans egen vildeste drøm?

Tommy Hilfiger

  • Født 24. marts 1951 i staten New York.
  • Grundlagde sit modehus i 1985. I første omgang var det sportstøj til herrer, men siden er brandet vokset, laver tøj til både mænd og kvinder og har flere underlinjer, bl.a. Tommy x Gigi.
  • Han har udgivet flere selvbiografier, senest ‘American Dreamer’ i 2016.
  • Han har fire voksne børn med sin første hustru, Susan, og en søn med sin nuværende kone, Dee.

Tommy Hilfiger med sønnen Richard. I alt er der fem børn i familien. En stor del af året tilbringes på øen Mustique i Caribien. 
Foto: AOP, Mandadori, PR

Tommy Hilfiger med sønnen Richard. I alt er der fem børn i familien. En stor del af året tilbringes på øen Mustique i Caribien. 

Pssst... se flere billeder nederst i galleriet. 

Drømmen der lykkedes

Mange har den, men meget få realiserer den – og endnu færre vil nok gøre det i fremtiden: den amerikanske drøm. Drømmen om et liv på solsiden af samfundet, et liv, som i levestandard ligger flere hak op ad velfærdsstigen end tidligere generationer. I dag advarer internationale eksperter om, at unge i Europa og USA er langt fattigere end deres forældre og bedsteforældre var, fordi den økonomiske krise har sendt elektrochok gennem den globale økonomi siden 2008. Først nu er der tegn på, at nationer, virksomheder og forbrugere er ved at genvinde saften og kraften.

– Jeg har altid troet på, at det bedste venter lige rundt om hjørnet, og det har hjulpet mig til altid at se fremad og fokusere på de vigtige ting i tilværelsen, siger Tommy Hilfiger i et eksklusivt interview med IN, når han skal opsummere formlen for sit gåpåmod.  

Tommy Hilfiger har arbejdet hårdt, siden han var en lille knægt og delte aviser ud, men det lærte ham at knokle for at opnå det, han ville. Men han har også haft tiden og konjunkturerne med sig som en medvind i ryggen i modsætning til de såkaldte ‘millennials’, der er født i 1980’erne og 1990’erne.

Det er op ad bakke for dem, fordi de er den første generation i nyere tid, der hverken har udsigt til et fast job, pensionsopsparing eller råd til at købe deres egen bolig. På den måde knækker de unge en ellers konstant stigende kurve for levestandard, som er blevet båret videre som en økonomisk fakkel fra den ene generation til den næste.

Netop nu raser debatten om fremtidsdrømme også i USA, fordi præsident Donald Trump pønser på at smide 800.000 ‘drømmere’ ud af landet. Børn og unge, der drømmer om en uddannelse og senere job i USA, hvor de er født – ofte af illegale indvandrere. For nylig blev disse børn og unge sidestillet med indfødte amerikanere og fik lige adgang til den moderne amerikanske drøm: lægehjælp, stemmeret, mulighed for at studere og få et arbejde. 

Men nu ser ‘drømmerne’ en lys fremtid i USA krølle sig sammen som det papir, den tidligere præsident Barack Obama skrev dekretet på. Præsident Trump truer med at sende den lille million børn og unge tilbage til forældrenes hjemlande, hvor de for de flestes vedkommende aldrig selv har boet.

Barneliv under radaren

Tommy Hilfigers familie var også ‘drømmere’, der kom til USA udefra. Farens familie kom fra Tyskland og Schweiz, mens morens familie kom fra Irland og Skotland og rejste over Atlanten for at skabe sig et bedre liv – som millioner af andre immigranter fra Europa og resten af verden har gjort det gennem historiens forskellige kapitler.

– Jeg har været en drømmer, siden jeg var en lille dreng og voksede op i Elmira, en lille by i staten New York. Jeg lagde planer om at flytte til større byer som New York, Los Angeles og London. Jeg ville opleve musik, mode, kunst og al den popkultur, som disse byer bød på. Det er en følelse, som stadigvæk får mig til at rejse verden rundt den dag i dag, fortæller Tommy Hilfiger.

Ligesom i forfædrene slog den amerikanske drøm også rødder i lille Tommy – og han drømte om meget mere end bare et fast job som voksen. Han ville gøre en forskel i verden og leve et givende liv på første klasse – blandt den ene procent rigeste, som det ville hedde i dag.

Men det var en skæbne, som lå så langt fra Tommy Hilfigers liv, som den næsten kunne gøre. I barndomshjemmet levede han hver dag med farens kulde og bristede ambitioner. Han fik dårlige karakterer i skolen, fordi han var ordblind, hvilket først blev opdaget sent, og han blev klemt af de mange søskende i den katolske familie, der kom op på ni børn. Tommy Hilfiger var nummer to i rækken.

Hvis han i dag stod ansigt til ansigt med sit 10-årige jeg, der var dårlig til sport, klarede sig elendigt i skolen og blev frosset ude af både faren og tanten og helst skulle holde sig under radaren, ville Tommy Hilfiger sige: – Prøv at lade være med at gå så højt op i, hvad andre mennesker mener.

LÆS OGSÅ TommyXGigi - Tommy Hilfiger indtog Venice Beach med Gigi

Jeans i bagagerummet

Det var et hårdt barneliv, som kunne være hevet ud af en trist fortælling af Charles Dickens, som skrev ‘Oliver Twist’, hvor enhver ambition og drøm kunne være knækket. Men i stedet forvandlede Tommy Hilfiger sit liv til et Hollywood-manuskript, hvor han med sin vilje, sit mod og sin kreative vision ophævede tyngdekraften og løftede sig op på toppen af det amerikanske samfund.

Hverdagen deler Tommy Hilfiger i dag sammen med hustruen Dee i deres hjem i Greenwich, Connecticut, i New York og i en villa på den caribiske ø Mustique. Dee er tidligere fotomodel og Tommy Hilfigers anden hustru, som han mødte gennem supermodellen Jerry Hall, da hun netop var blevet skilt fra Mick Jagger fra Rolling Stones, som Tommy Hilfiger også hang ud med – og lavede tourkollektioner for. Tommy Hilfiger er far til fem børn fra ægteskaberne med Dee og Susie, som han var gift med fra 1980 til 2000.

– Da jeg opbyggede Tommy Hilfiger-brandet, så jeg, at der var en niche for luksus, som var til at betale. Det har altid været min vision at demokratisere mode, så det kommer ud til flere, og skabe tøj, som er inkluderende og tilgængeligt for forbrugerne, siger han.

I dag har Tommy Hilfiger utallige succesfulde modekollektioner på cv’et, og han står stadigvæk kreativt i spidsen for det brand, som han skabte tilbage i 1985, men passionen for mode begyndte nogle år tidligere.

– Som barn var jeg altid meget inspireret af rockikonerne og det tøj, de havde på – fx Jimi Hendrix og Jim Morrison fra The Doors. Jeg elskede deres musik og den måde, de så ud på scenen. Det var umuligt at finde tøj i den stil i Elmira, så mine venner og jeg kørte til New York City, købte 20 par jeans – kassebukser med brede ben – for så at sælge dem fra bagagerummet i en gammel Volkswagen, da vi var tilbage i vores hjemby. Vi fik udsolgt på ingen tid. Det var sådan, jeg blev introduceret til modebranchen, fortæller Tommy Hilfiger.

Gigi og the Stones

Senere blev brandet i hans eget navn født. Tøjets dna er ‘klassisk amerikansk cool’ stil. Hver sæson begynder med et nyt syn på, hvordan klassikerne kan få et mere frisk look med et moderne twist, fortæller Tommy Hilfiger. 

– Mit tøj hylder både popkultur, individet og udtrykker en utrættelig optimisme, siger han selv.

Tommy Hilfiger præsenterede under modeugen i London endnu et succesfuldt og underholdende show med titlen ‘Rock Circus’, som samtidig markerede tredje omgang af det kreative samarbejde med topmodellen Gigi Hadid, der har 35,9 millioner følgere på Instagram.

Tommy Hilfiger har været én af de designere, der er hoppet på bølgen med at ophæve de traditionelle showkalendere og sætte tøjet til salg online og i butikkerne, straks efter den sidste model har forladt catwalken og tørret makeuppen af.

‘Rock Circus’-showet blev afholdt i Roundhouse, hvor rockbands som Rolling Stones, The Doors og Pink Floyd har spillet.

Selv om Gigi Hadid ikke var født, da de bands havde deres storhedstid, har Tommy Hilfigers hjerte altid banket for rockmusikken, så for ham var det naturlige rammer til den nye kollektion, som også var inspireret af de gamle rocklydspor.

I øvrigt var Mick Jaggers døtre Georgia May og Elizabeth også blandt modellerne, der viste den nye kollektion, og Tommy Hilfiger havde selv en læderjakke på med den berømte Rolling Stones-tunge på ryggen, da han bukkede for publikum efter showet.

Tommy Hilfiger sammen med Gigi Hadid.
Foto: AOP, Mandadori, PR

Tommy Hilfiger sammen med Gigi Hadid.

Se flere billeder nederst i galleriet... 

LÆS OGSÅ 3 måder du kan style dine jeans på

New York, New York

Længe før lærebøgerne for populære brands skrev om ‘celebrity-marketing’, legede Tommy Hilfiger med Rolling Stones, siden Lenny Kravitz og Beyoncé og i dag modellen Gigi Hadid, bandet The Chainsmokers og musikeren og modellen Lucky Blue Smith.

– At samarbejde med popkulturens ikoner har altid været en vigtig del af vores dna. Disse samarbejder giver et frisk pust til tøjkollektionerne og bidrager til, at Tommy Hilfiger forbliver relevant for nye generationer af forbrugere, siger Tommy Hilfiger.

I dag virker succesen som en selvfølge, men hvornår kneb Tommy Hilfiger sig selv i armen over, at han havde ramt plet i skiven for realiseringen af den amerikanske drøm? Det var, da reklamemanden Georg Lois lavede en dristig brandingkampagne for Tommy Hilfiger-brandet i 1980’erne.

– Den sammenlignede mig med tre andre succesfulde amerikanske designere, Perry Ellis, Ralph Lauren og Calvin Klein. Først var jeg imod at køre kampagnen, men jeg gik med til det. Det øjeblik, hvor jeg så mit navn på den store reklameplakat på Times Square, var et vendepunkt for mig og min karriere. På et øjeblik var Tommy Hilfiger sat på modens landkort, siger han.

Pep- og TED-talks

Den dag i dag går Tommy Hilfiger efter at køre virksomheden, som nu er ejet af en af verdens største tøjfirmaer, Philips-Van Heusen (PVH Corp, red.), der også ejer Calvin Klein, som om den stadigvæk var i opstartsfasen. Han mener, at det er opskriften på, at brandet stadigvæk er relevant 35 år efter den første kollektion. 

– Det handler om at have en iværksætterånd. Aldrig at holde op med at være nysgerrig og være åben over for nye ideer. Og så er det vigtigt at fejre sine succeser – uanset hvor store eller små de er, siger han.

Når Tommy Hilfiger ser tilbage på sin karriere, ville han ikke gøre noget anderledes.

– Jeg tager altid det positive med fra en oplevelse. Jeg elsker at skabe og designe. Og jeg bliver aldrig træt af at genopfinde de amerikanske klassikere.

Designeren og showmanden Tommy Hilfiger genopfinder også virksomheden indefra. Indtil nu har det ikke været fremme, at brandet er begyndt at samarbejde med TED-organisationen, som står bag de verdensberømte TED-talks på YouTube – 15 minutters oplæg om alt mellem himmel og jord, som eksperter og lægfolk brænder for.

Tommy Hilfiger har som kreativ chef ligefrem fået skræddersyet et [email protected]-program, som virksomhedens mest kreative hoveder fra hele verden bliver sendt på, hvis de brænder nok igennem til at tænde kollegaerne. 

– Ligesom TED tror vi på, at de gode ideer har magten til at bryde med konventioner og hylde individualitet. Jeg har grundlagt firmaet på ideen om at inspirere andre til at stikke ud fra mængden og udtrykke deres egen unikke personlighed. I dag har vi ansat nogle af de mest innovative og kreative hjerner i den internationale modebranche, og [email protected]-programmet giver vores ansatte den perfekte platform til at komme ud over rampen med deres ideer.

Men kunsten at realisere den amerikanske drøm er svær for selv TED’s eksperter at give videre. Alligevel gør Tommy Hilfiger, hvad han kan for at give drivet til at realisere den amerikanske drøm videre til sine fem store børn.

– Jeg har altid lært dem, at de aldrig må opgive deres drømme. Men det er også vigtigt at finde en balance mellem arbejdet og familielivet. Og så skal de stå ved, hvem de er og stole på deres instinkter, siger han.

Om næste generation så realiserer den amerikanske drøm, som Tommy Hilfiger har gjort det, må tiden vise.

Se flere billeder fra Tommy Hilfigers liv


Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER