ANMELDELSE | Kvinden der forsvandt

En kvinde forsvinder, og ægtemanden mistænkes. Det lyder som noget, man har hørt mange gange før, men filmen har alligevel alle de rette ingredienser til at holde én fastklemt i biografsæden. Læs dommen af "Kvinden der forsvandt" her.

Anmeldelse: Kvinden der forsvandt

Krimien er en kendt genre - måske endda en til tider brugt genre. Ligeledes er fortællingen om et ægteskab, der går i stykker, en velkendt traver. Jeg synes dog, det lykkes filmen "Kvinden der forsvandt" at rive sig løs fra det velkendte og tilføre krimien noget nyt.

Nick (Ben Affleck) er på vej hjem for at fejre hans femårsdag med sin kone Amy (Rosamund Pike). Men idet han træder ind af døren, tumler han også direkte ind i et forvirrende mysterium. Møbler er væltet, der er blodstænk i køkkenet, og Amy er forsvundet. Nick kontakter politiet, og snart er hele byen og horden af pressefolk på sagen og leder efter skønheden Amy. På trods af omstændighederne holder Nick hovedet koldt - måske er han endda FOR rolig? Omverdenen får hurtigt øje på hans næsten unaturlige ro, og snart er han centrum for alles mistanke. Selv personerne tættest på ham begynder at sætte spørgsmålstegn ved hans uskyld.

Køb filmen 'Kvinden Der Forsvandt' lige HER

Det er Gillian Flynns bestseller af samme navn, der er baggrunden for filmen. Gillian Flynn har endda også skrevet filmmanuskriptet, så stemningen fra bogen fanges på en fantastisk måde. Bogen er delt op i passager, hvor først Amy fortæller og derefter Nick. Filmen har samme opbygning. Derved bliver man hele tiden kastet mellem de to hovedpersoner. Min sympati skiftede konstant, og jeg følte mig nærmest rundtosset til sidst. Det var svært at finde noget egentlig fodfæste i filmen, men det bruges som en fordel. Det betød nemlig også, at handlingen er utrolig svær at gennemskue, og overraskelserne regner ned over tilskueren - i et passende tempo.

En anden god ingrediens i filmen var instruktøren David Fincher, som var noget nær det perfekte valg til denne film. Igennem hans tidligere film som Se7en og Zodiac ses det tydeligt, at Fincher har et naturtalent for at arbejde med dystre universer og komplicerede karakterer. Dette talent kommer også til sin fulde ret i "Kvinden der forsvandt".

Filmen er dog ikke perfekt, og den har sine mangler, som især findes i slutningen. Jeg savnede den store forløsende scene. Selvom filmen gav mig svaret på mysteriet, så savnede jeg en reaktion på dette svar. Jeg ventede på en konfrontation, der aldrig kom - og jeg venter stadig!

Der er dog ikke en finger at sætte på skuespillernes præstationer. Ben Affleck bliver til tider kaldt for manden med ét ansigt, men jeg mener, han er misforstået. Han har ikke kun ét ansigt - han er bare underspillet. Og netop dét, at han er underspillet, komplimenterer filmens voldsomme tema og passer fantastisk godt til hans rolle. Sætningen "Nick Dunne, you're probably the most hated man in America right now" fra traileren ramte plet på grund af den raserende debat om Ben Affleck som Batman i den kommende film "Batman v Superman - Dawn of Justice". Men jeg vover pelsen og siger, at hans optræden i denne film må overbevise nogle af hans kritikere om, at han faktisk er det rette valg. Rosamund Pike udgør den anden halvdel af filmens hovedpersoner, og hun gør en ligeså flot indsats. Hendes karakter er dyb og magnetisk, og hendes stemme er som skabt til de voice-overs - der er så karakteristisk for Finchers film - hun laver i filmen. Men også resten af castet Neil Patrick Harris, Tyler Perry og Carrie Coon spiller fantastisk og er med til at gøre filmen til den succes, jeg mener det er.

Mysteriet om Amy Dunnes forsvinden, er et must see, uanset om man har læst bogen eller ej, og derfor giver jeg "Kvinden der forsvandt" karakteren 4,5 stjerner ud af 5.