MODEUGERNE

MIN MODEUGE 2016 | Q&A med chefredaktør Anne Axholm

Den københavnske modeuge er over os, og IN har spurgt en række af branchens kvinder om, hvordan deres uge kommer til at forløbe. Læs her, hvordan INs chefredaktør, Anne Axholm har planlagt sin modeuge.

Det er endelig blevet tid til endnu en københavnsk modeuge. Modeugen, der officielt hedder Copenhagen Fashion Week, løber fra onsdag d. 10. august til fredag d. 12. august. På catwalken ved denne modeuge kommer vi til at se de danske designeres S/S 17-kollektioner.

LÆS OGSÅ: MODE | 30 accessories du må eje, inden du fylder 30 år

Modeller, makeup-artister og showkoordinatorer arbejder på fulde drøn i de tre dage, modeugen officielt varer. En af dem, der også har travlt er INs chefredaktør Anne Axholm. Her er hendes modeuge:

Hvordan forløber en typisk dag under modeugen for dig?
“Min showkalender er ikke så presset i år, så jeg mikser en almindelig arbejdsdag på redaktionen med shows, besøg hos INs partnere på messer, fremvisninger og gode stunder over en bid brød. Et dejligt mix af modebranchens mange facetter. Desværre kan jeg ikke nå rundt til det hele, fordi vi også er i gang med at lave næste udgave af IN,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

Hvad er det bedste ved modeugen i København i forhold til de udenlandske?
“Styrken ved den danske modeuge er, at den er overskuelig og sat flot i system af Danish Fashion Institute og branchen. Det er også samtidig akilleshælen – modeugen er for indkøbere og den danske og internationale presse. Det er serious business – og må aldrig ende som en ”fætter-kusine”-fest, men skal hele tiden opfinde sig selv med ny saft og kraft. København er i skarp konkurrence med andre modebyer,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

Hvad ser du mest frem til at opleve denne gang?
“Hvert show er en kraftudladning for designerne og deres teams – og de mange andre usynlige hænder, der er med til at stable shows på benene, så det er altid spændende at se, hvad brands har fundet på. Denne gang glæder jeg mig til at opleve Ganni for første gang – som så mange andre - og Fonnesbech. Jeg er imponeret over et dansk brand, som har eksisteret siden 1847 kan genopfinde sig selv – og stadigvæk være i tråd med samtiden. Respekt,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

Hvad er dit bedste modeugeminde?
“Uhh, der er mange. Sand havde et år høje ambitioner, hvor de inviterede internationale supermodeller til deres show til Københavns modeuge. Men også Stine Goyas første modeshow udendørs i Frederiksberg Have, hvor hun heldigvis havde designet paraplyer, som hurtigt kom i brug. Eller Days storslåede fødselsdagsshow, hvor modellerne også kæmpede bravt mod naturens elementer – nærmest skybrud. Men også Medinas optræden i Østerbro Svømmehal for Stine Goya var et gyldent øjeblik, fordi det var første gang jeg hørte Medina,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

LÆS OGSÅ: IN elsker dansk mode

Hvad har du altid med i tasken?
“Ballerinaer og sneakers. Vibe Dabelsteen, der er stylist bosat NYC, som arbejder for Uma Thurman og naturligvis hendes eget VS-magasin, lånte mig engang sine ballerinaer, fordi høje hæle var ved at tage livet af mig. Jeg sendte skoene retur dagen efter med en flaske champagne, fordi de reddede min modeuge. Fra da af har jeg altid haft praktiske sko med, hvis jeg har høje hæle på. For sidst på dagen er det rart at kunne skifte,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

Hvad skal du have på, når modeugen går i gang?
“Alt afhænger jo af vejret – især fordi jeg cykler rundt til det meste. Det går hurtigst i byens trafik. Til By Malene Birger overvejer jeg en vintage Malene Birger-kjole i flaskegrøn silke, men det ender nok med et helt Celine-sæt. Og så Agger Flachs’ culottebukser, en jakke med en stribe lavet ud af et jødisk sorg-sjal og mine stribede Chloé-sko. Jeg er ikke typen, der tager hjem og skifter outfits mellem showene,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.

Hvad regner du med at få ud af modeugen?
“Ny inspiration. Ny viden. Og møde en masse passionerede mennesker, der brænder for Danmarks femte største eksporterhverv – og som hver dag kæmper for at skabe vækst i Danmark, en god bundlinje – og samtidig klæder danske – og udenlandske – kvinder på, så de er den bedste udgave af sig selv,” siger INs chefredaktør, Anne Axholm.