STILIKONER

KVINDER MED STIL | Pernille Schwarz

IN har mødt Pernille Schwarz, der chefdesigner og medejer af Libertine-Libertine, til en snak om hendes tøjstil.

Pernille Schwarz, chefdesigner og medejer af Libertine-Libertine, 37 år

Min stil er inspireret af herremoden. Jeg har fx tit herrebukser og skjorter på. Derudover vil jeg sige, at min stil er ret afslappet. 

Min stil er også minimalistisk. Jeg er fx ikke sådan en, der tager flere lag tøj på. Jeg er stor fan af sort og mørkeblå, og når jeg har print på, er de ikke for spraglede.

Men så har jeg mine sko, som jeg spicer mine outfits op med. Man kan vel sige, at jeg har en skofetich, for jeg har rigtig mange sko. De er fra Acne, Céline, Marni, Proenza Schouler, Prada, Alexander Wang og Lanvin. Med sko kan man få et hvilken som helst outfit til at se ud af noget.

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | Marie Louise Brangstrup Schmidt

Min mand joker faktisk med
at kalde mit valg af tøj for “minuttøj”. Jeg har altid travlt om morgenen, så jeg vælger ofte mit outfit på et minut. Mit trick er, at jeg har nogle få yndlingsitems i skabet. Det kan være et par T-shirts og nogle herrebukser. Mikser jeg de items med et par sko, en taske og en jakke, får mit tøj altid et nyt udtryk.

Jeg går både efter look og komfort. Jeg vil både føle mig pæn på kontoret og godt tilpas, når jeg kommer hjem. Jeg skifter ikke, når jeg får fri, så mit outfit skal kunne bruges både på arbejde og derhjemme.

Jeg går heller ikke i høje sko til hverdag, efter at jeg er blevet mor. Jeg har mange høje sko, men dem bruger jeg mest, når jeg skal ud eller til fest.

Mit tøj skal også kunne tåle noget. Det skal have en vis kvalitet. Jeg gider ikke købe noget, der hurtigt går i stykker. Det vil jeg også gerne betale for. Men det udelukker ikke, at jeg mikser min garderobe med high street. Jeg går fx tit i Cos og i & Other Stories.

Jeg ved, jeg får kvalitet, når jeg køber tøj fra de store internationale modehuse. Mine favoritter er Alexander Wang, IRO, Céline og A.P.C. De store internationale modehuse har også en hel særlig brandværdi, man sjældent finder hos danske modehuse. Den får man selvfølgelig også, når man køber tøj fra de internationale modehuse.

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | Karen Simonsen

Læs mere om: