STILIKONER

Mit klædeskab: Britt Bonnesen

Det konceptuelle går igen i garderoben hos Britt Bonnesen, der sammen med sin mand står bag Normann Copenhagen – en konceptuel forretning og et brand, hvor farver, stil, materialer og udtryk hænger sammen, hvad enten man køber en opvaskebørste eller et nyt sæt tøj.

Hvad udtrykker din stil?

Forhåbentlig udstråler jeg en kombination af det moderne og nutidige og det klassiske med en snert af noget sofistikeret. Jeg ønsker ikke at være for kompleks i udtrykket, men man må gerne fornemme, at jeg går op i gode kvaliteter, elsker farver og synes, materialesammensætninger er spændende.

Hvad er blevet din bedste og værste vane i din stil?

At alting går op i sæt – en slags koncept. Jeg er typen, der går vældig meget op i, at tingene passer sammen. At noget ikke stikker alt for meget af. På den ene side er det jo dejligt trygt, og for det meste ser det jo også pænt og nydeligt ud. Modsat er det også lidt kedeligt, at jeg ikke tør sætte tre mønstre eller farver sammen. Jeg øver mig, men det er en udfordring, og for det meste vender jeg tilbage til de sikre sæt.

Hvad er din største passion?

Jeg elsker farver. Når jeg sidder med Pantonekortet, kan jeg blive helt høj og nærmest lykkelig. I mit univers er en farve ikke blot en farve. Det er nuancerne indimellem, de skæve, accenterne og kombinationerne, der gør hele forskellen i et udtryk. Der er ingen tvivl om, at min glæde for farver har stor indflydelse på min garderobe, mit hjem, den mad, jeg spiser, og måden, jeg arbejder på.

LÆS OGSÅ: Mit klædeskab: Charlotte Eskildsen

Hvad gør du, når du skal prøve noget nyt i din måde at klæde dig?

Et ord: Pinterest. Det er et super arbejdsredskab – også som privatperson.
Her pin’er jeg streetstyle-billeder og andet inspirationsmateriale. På den måde laver jeg mine egne små moodboards og koncepter for, hvad jeg synes er smart lige nu. Indimellem er jeg nødt til at købe noget til garderoben for at opnå det look, jeg søger, men faktisk opdager jeg ofte, at jeg har det, der skal til. Gode jakker, noget dyreprint, læder, fine farver, gode sweatre osv. Så i virkeligheden handler det om indimellem at udfordre sig selv lidt og tænke i nye kombinationer.

Siger dit tøj noget om dit følelsesliv?

Både ja og nej. Selvfølgelig er der dage, hvor jeg er mindre stylet pga. mit humør, eller hvis jeg fx ved, at den står på photoshoot hele dagen. Men så alligevel ikke. For jeg har været i tøjbranchen, siden jeg som 18-årig startede som tøjekspedient hos Gitte E i Næstved. Jeg tror simpelthen, jeg har lært at lade tøjet være en del af mit arbejde og ikke mit følelsesliv. Med det sagt, så er der ingen tvivl om, at jeg klæder mig på afhængig af anledning – og ændrer den sig i løbet af dagen, kan jeg godt blive ærgerlig over at have noget forkert på.

Bedømmer du mennesker ud fra deres tøj?

Ja, i en positiv forstand. Det er en arbejdsskade, tror jeg. Som ekspedient er du nødt til at kunne afkode dine kunder for at hjælpe dem bedst muligt. Og som indkøber og brand manager er du også nødt til hele tiden at følge med, og det gør jeg bl.a. ved at se på folk, aflæse deres tøj og lade mig inspirere.

Hvornår begår du fejlkøb?

Når jeg forvilder mig ind i en genbrugsbutik. Jeg tror, jeg er for påvirket af sæsoner og de seneste kollektioner til at kunne finde ud af at være en ægte genbrugspige.

Har du et shopaholic-gen?

Uden tvivl, ellers skal man ikke være i min branche.
Men måske netop derfor er jeg faktisk også ret god til at begrænse mine køb. Et, fordi jeg køber ind til butikken – og her får jeg virkelig shoppet igennem – og to, fordi jeg har seks måneder til at tænke mig om, før jeg så køber ind til min egen garderobe. Dermed har jeg nået at tænke mig grundigt om og køber altså kun det, jeg virkelig ikke kan undvære. Det er nemmere at sige nej, når man har haft muligheden.

Hvem beundrer du for sin stil?

Emmanuelle Alt, moderedaktør for fransk Vogue. Hun er kendt for sine stramme bukser og blazerjakker – og hun gør det på den lækre franske måde med stil, klasse og råhed på den cool måde.

Hvem gør du dig skøn for?

Absolut mig selv, men det er da altid rart, hvis man kan inspirere en kollega, veninder eller en kunde i vores butik.

Kan vand og søvn gøre det - eller skal der produkter til?

Min dermatolog synes i hvert fald bestemt, at jeg skal bruge flere produkter. Jeg er typen, der er helt lavpraktisk med en dagcreme, lidt rinse og noget rosenvand. Alt sammen fra Jurlique. En sund livsstil og et positivt mindset er det vigtigste, tror jeg helt sikkert.

LÆS OGSÅ: Unmade - Nyt dansk accessory mærke

7 hurtige om shopping

Det bedste køb

Det er mine sorte læderbukser fra Acne. Jeg tror altid, jeg vil have et par læderbukser i skabet.

Det vildeste køb

Det må være min Stine Goya-svanefjerpels. Den er fantastisk, men jeg har stadig ikke lige fundet lejligheden til at bære den. I virkeligheden burde jeg måske bare begynde at bruge den til hverdag.

Det dummeste køb

Det er måske nok mine turkise Acne-sko med en overdimensioneret høj hæl. De har været på en enkelt gang. Min datter Rigmor (på ni) er den eneste, som stavrer rundt i dem, når hun klæder sig ud med veninderne.

Det ekstravagante køb

Min nye Céline-taske, som jeg fandt hos Harrods i London. Indimellem er der bare noget, der taler til en. Det gjorde den her taske.

Det næste køb

En skøn, skøn, stor blomstret chiffonnederdel fra Carven. Vi har købt den hjem til butikken her til foråret. Den glæder jeg mig til at få på, når vejret bliver til det.

Røverkøbet

En pels fra Isabel Marant hos Pede & Stoffer. Jeg havde gået længe rundt om den. De havde kun købt en hjem. Pludselig var den på udsalg.

Drømmekøbet

Der er rigtig mange ting, jeg drømmer om at købe. Bl.a. nogle nye blå støvler med nitter fra Vanessa Bruno. Et par stiletter i elektric blue. Og en masse nyt træningstøj til yoga, pilates og løb.

Britt Bonnesens klædeskab

LÆS OGSÅ: Shoppeguide: Strandstil