Duoen Pernille og Catherine står bag Style Butler
STILIKONER

Mød de stilfulde kvinder bag Style Butler

Udlandet har altid været målet for duoen bag Style Butler. Mød de ambitiøse kvinder her

Udlandet har altid været målet for de to stilfulde kvinder bag Style Butler. De to søstre bag det succesfulde danske tøjmærke Style Butler, Pernille Leschly Halle og Cathrine Alva-Jørgensen, måtte spænde ungerne fast på hoften og knokle videre, da de skabte firmaet. I dag kan Style Butlers kollektioner købes i over 300 butikker verden over.

IN har snakket med søstrene om karriere, hvad de har måttet ofre for at nå deres mål og hvordan de kom i gang.

Hvordan startede det hele for jer?
Pernille: "Jeg flyttede til Malaysia for 11 år siden som 'medfølgende hustru' til min mand, men fandt hurtigt ud af, at jeg ikke kunne ligge ved en swimmingpool hele dagen - der skulle ske noget. Jeg har altid været meget kreativ, så jeg vidste, at det skulle være noget med design - og med rene og lækre materialer, det var vigtigt for mig. På det tidspunkt var silke og kashmir meget dyrt og forbeholdt en eksklusiv skare, så jeg tænkte, at man da måtte kunne arbejde med materialet på en måde, som gjorde, at der var flere, der havde råd til det."

"Så jeg prøvede at lave en kollektion og sparrede meget med Cathrine omkring den. I 2004 ringede jeg så hjem til hende og sagde: NU skal der ske noget! Hvis du lige arrangerer nogle messer, så kommer jeg hjem med kollektionen!"

Cathrine: "Jeg syntes, at ideen var rigtig god, vi havde arbejdet sammen før og var gode til det. Og da vi lancerede kollektionen, havde vi de sømløse silketoppe, som er blevet vores varemærke, med."

"Det åbnede mange døre for os, vi solgte så mange af dem, at vi slet ikke kunne følge med. Primært i Danmark, men Sverige og Norge var også med, så vi havde virkelig ramt noget, folk ville have. Det sjove var, at vi jo havde haft andre lækre ting i kashmir og pels med helt fra starten, men kunderne så det slet ikke, fordi de var så fokuserede på vores toppe. Da toppene så efterhånden blev mere almindelige, opdagede de det pludselig: »Guud, har I også DET?! Neeej!« Det var lidt sjovt."
 

Mavefornemmelsen er vigtig

"Vi gjorde meget ud af at komme til udlandet med det samme og var meget åbne for alle muligheder. Man skal have en god mavefornemmelse, det er meget vigtigt. Der har da været flere gange, hvor vi har tænkt: Hold da op, det var lidt af en prøvelse det her!"

Hvad er forskellen på den internationale og den danske scene?
Pernille: "Der er meget stor forskel på, hvad folk går efter i kollektionen. Det tænker jeg på, når jeg designer; at der skal være lidt til alle. Danske kvinder kan godt lide at pynte sig lidt, men vi går ikke så meget i sæt som i mange andre lande, hvor kvinder er finere i små kjoler, en blazer og et par høje hæle. Vi danskere kan godt lide at sætte vores egne ting sammen og kombinere dem på forskellige måder, så vi viser en individualitet."

Havde I regnet med den store succes?
"Man stopper jo ikke op og siger: »Gud, hvor går det godt!« Man prøver bare at følge med. Det er en proces, hvor man prøver at bygge noget op. Vi har ikke været så bevidste om, hvor begejstrede folk var. Men i dag kan vi godt mærke, at der er en vis passion omkring vores ting."

Har succesen kostet jer noget?
Pernille: "Ja da! Jeg fik to børn lige i rap og var langt væk fra familien, så det var bare at spænde dem fast på hoften og gå på arbejde. I Shanghai er der ikke noget, der hedder vuggestuer, og jeg kunne ikke bare gå fra i et år, for hvem skulle så designe den næste kollektion?"

Cathrine: "Jeg har heller ikke prøvet at være på barsel, men hvis ikke vi de sidste syv år havde haft Style Butler som vores fokus, vores ekstra barn, havde vi aldrig oplevet alle de ting, vi har. Vi har rejst sammen, både os to alene og med vores familier, og de oplevelser er guld værd. Det har været meget privilegeret."

Hvad er jeres næste mål?
Pernille: "Jeg synes, at vi har kæmpet i mange år, der har været mange store oplevelser, men også afsavn i forhold til mine børns opvækst. Så jeg håber, at jeg fremover kan få lidt mere tid til dem. På Style Butlers vegne håber jeg, at vi får en meget større fremdrift i Asien, hvor jeg bor. Måske se vores logo på en butiksfacade … det ville være kæmpestort!"

Læs også INs interview med Tina Dickow, hvor hun fortæller om karrieredrømme og udlandslængsel.