TRENDS & STYLING

Saint Laurent | Jane Birkin lægger ansigt til 'Le smooking'-kampagne

Jane Birkin er den seneste fashionable musiker, som lægger ansigt til Hedi Slimanes Saint Laurent musik-projekt.

Mode og musik spiller sammen, når modehuset Saint Laurent vælger at bruge ikoniske musikere som modeller. Navne som Courtney Love, Marilyn Manson, Joni Mitchell, Marianne Faithful og nu Jane Birkin har stået foran kameraet i musik-kampagnen, som er udtænkt af Saint Laurents kreative direktør og fotograf, Hedi Slimane. 

Musikerne har på hver sin måde sat deres præg på modeverdenen, og det er det samspil, som bliver hyldet. Det er værd at bemærke, at modellerne i musik-projektet alle er langt over 35 år, hvorimod de fleste modeller på Saint Laurent-catwalken har en gennemsnitsalder på 20 år.

Modeverdenen er begyndt i større omfang at anvende ældre modeller i deres kampagner. Brugen af ældre modeller sker samtidig med, at der generelt opstået en større mangfoldighed i typen af modeller i modebilledet. Se blot H&M's video 'Close the Loop', hvor i alt 69 vidt forskellige modeller optræder. 

LÆS OGSÅ: Modne kvinder hitter i modebilledet

Og når man taler om mode, er navnet Jane Birkin svært at komme udenom. Sanger og skuespiller Jane Birkin satte sit tydelige præg på moden tilbage i i 60'erne og 70'erne med hendes dengang provokerende kjoler og meget korte nederdele. Senere lagde hun navn til Hérmes' famøse Birkin-taske, som i dag må siges at være en af de mest kendte og omtalte tasker verden over.

 

Artiklen forsætter under billedet

Foto: Hedi Slimane for Saint Laurent

På billederne er 69-årige Jane Birkin iført 'Le Smoking' jakkesættet, som er fra Yves Saint Laurents Pop Art-kollektion fra 1966. Jakkesættet blev kendt for dens androgyne og minimalistiske snit.

LÆS OGSÅ: Jane Birkin kræver navn fjernet fra ikonisk Hermès-taske

 

Læs mere om: