HÅR

8 tips til smuk hud og stærkt hår

Din hud og dit hår skal styrkes indefra. Det afspejler sig nemlig begge steder, hvis du mangler vitaminer, mineraler eller fedtstoffer i kosten

1. Vil du gerne have, at dit hår er lækkert, er det vigtigt at pleje det indefra. Et godt tip er hver dag at drikke friskpressede juicer med masser af bladgrønt og forskellige kålsorter.

2. Mangel på B-vitaminer, specielt B6, biotin, inositol og folsyre påvirker både hud, hår og negles tilstand. Sørg derfor for at spise rigeligt med bønnerspirer, nødder, grønkål, champignoner, brune ris, tang, mørkegrønne salater, majs og ærter.

3. Også mangel på mineralerne magnesium, silicium, jern og zink går ud over hud, hår og negle. Mange kvinder oplever en markant forandring i lokkerne, når de ammer, fordi kroppen bruger så mange mineraler i denne proces, specielt zink.

4. Du kan stimulere hårrødderne ved at massere hovedbunden med jojobaolie blandet med chili, når du er i bad.

5. Essentielle fedtsyrer er et must for en smuk blød hud med glød. De fleste mennesker får rigeligt omega 6. Sørg for et godt omega 3-tilskud i form af hørfrø- eller fiskeolie!

6. Bukkehornsfrø er et traditionelt middel mod hårtab, og produktet Arcon Tisane Plus begrænser alders-, stress - og anlægsbetonet hårtab.

7. Det er vigtigt at holde et stabilt blodsukkerniveau, da udsving påvirker talgproduktionen, som fedter dit hår og influerer hårsækkene negativt. Motioner en masse og spis lavglykæmiske fødevarer, så kulhydraterne optages langsomt i fordøjelseskanalen.

8. Symptomer i huden eller hårtab kan skyldes alt fra stress til fødevareallergier, hormonelle ubalancer, organbelastning og mangel på essentielle næringsstoffer. Derfor er det vigtigt at se nærmere på din livsstil.

Se også:

Drikker du vand nok?

Sundhedsredaktørens bedste yogasider på nettet

Få smukt hår - hver dag!