HÅR

Spis dig til sundt hår

Sundt hår afhænger i høj grad af din kost. Se her, hvad du skal diske op med for at få et hår, der skinner og stråler af sundhed.

Vores hår er et barometer for vores helbred, og især hos kvinder kan små ændringer skabe ravage som f.eks. hårde slankekure og mangel på jern og protein, som kan føre til hårtab eller dårlig hårkvalitet. Heldigvis kan du gennem din kost selv bidrage til, at det forbliver sundt og stærkt, ved at spise fødevarer, der er rige på næringsstoffer. På den måde får du ikke kun lækkert hår, men også mulighed for at nyde en masse lækre måltider, der gavner på hårkontoen.

10 gode fødevarer til sundt hår

Vildlaks
Vildlaks er generelt dyrere end opdrættede, men fordelen ved dem er, at de er langt mindre forurenende og har et højere indhold af gode næringsstoffer. Laks er proteinrige med højt indhold af omega olier, der er nødvendige for et sundt hår, hovedbund og hud.

Mørkegrønne grøntsager
De mørkegrønne grøntsager indeholder vitamin A og C, som kroppen bruger til at producere sebum, der er den olie, der udskilles af dine hårfollikler til at holde hårstråene naturligt hydreret, sunde og skinnende. Broccoli, spinat og grønkål er alle gode eksempler på grøntsager med et højt indhold af vitamin A og C.

Nødder
Nødder er den ideelle snack til at fremme en sund hårvækst. De indeholder fedtsyrer samt zink, hvor mangel på sidstnævnte ofte knyttes til hårtab. Kast dig derfor over nødder som pekannødder, mandler og cashewnødder og brug dem som snack eller i salaten.

Kød
Hår er lavet af protein, så jo mere du spiser af det, jo mere vil det vokse og styrkes. Mangel på jern kan også bidrage til hårtab og svagere hår, så dit indtag af magert kød såsom svinekød og græsfodret oksekød er vigtigt for dit hårs sundhed. En af de bedste typer kød, du kan spise, er lever, da det har et ekstremt højt indhold af jern.

LÆS OGSÅ: Sådan beskytter du dit hår mod regn

Blåbær
Undersøgelser viser, at frie radikaler fra solen og forurening kan være lige så skadeligt for dit hår, som de er for din hud. Forøg dit indtag af antioxidanter ved at spise flere bær, hvor især blåbær også er rige på C-vitamin.

Æg
Æg er rige på protein og B-vitaminet biotin, som begge er afgørende for en sund hårvækst. Biotinmangel har været knyttet til hårtab, og det er derfor en almindelig ingrediens i kosttilskud til hårvækst. Men det er sådan set nemt at få tilstrækkeligt biotin gennem en velafbalanceret kost. Udover æg, så spis flere nødder, søde kartofler, havre, tomater og gulerødder.

Bønner og linser
Bønner og linser indeholder masser af protein, jern, zink og biotin, som alle er nødvendige for et stærkt hår. Hvis du er vegetar, er det især vigtigt at indarbejde disse fødevarer i din kost.

Yoghurt
Calcium findes naturligt i hårsækkene, og det er et vigtigt mineral til en sund hårvækst. Hvis du har brug for mere calcium i din kost, så er græsk yoghurt en god kilde. Som et plus, så er yoghurt rigtig god kombineret med de andre fødevarer til sundt hår såsom blåbær og valnødder. Bland dem sammen for maksimale resultater og en lækker morgenmad eller dessert.

Østers
Du behøver ikke spise østers dagligt, men ligesom nødder, er de en stor kilde til zink. Hvis du tilfældigvis elsker østers, så overvej deres hårstyrkende fordele som en ekstra bonus.

Avocado
Hvis du har tørt eller skørt hår, så spis flere avocadoer. De har et højt indhold af omega-3 fedtsyrer, som fugter håret indefra og ud. Et godt morgenmåltid, som dit hår vil elske, er derfor æg og avocado.

TIP!

Avocadoer udgør også en fremragende hårmaske. Mos en avocado og anvend det i din hovedbund og på selve håret. Efter 10 til 20 minutter vasker du det med shampoo som sædvanligt.

Kilde: Altomhaar.com

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Læs mere om: