SUNDHED & TRÆNING

Få styr på din vejrtrækning

Den gode vejrtrækning tager lang tid og er dyb. Her er en række øvelser, der sikrer dig, at du bruger lang nok tid på at trække vejret ind og ånde ud igen

Yogaguruen Dominique Lonchant hjælper stjerner som Hugh Grant, Elisabeth Hurley, Robert Redford og Jim Carrey med deres åndedræt. Her får du tre af hans bedste vejrtrækningsøvelser.

1. Sæt tal på din vejrtrækning
Kan laves både i bevægelse og stilstand ved enten at tælle dine skridt eller sekunder. Tag otte skridt eller tæl til otte, alt imens du trækker vejret ind, gå så fire skridt mens du holder vejret, og igen otte skridt, mens du langsomt puster luften helt ud, og slut af med atter fire skridt, mens du holder vejret.

2. Pust mere luft ud, end du trækker ind
Hvis du går en lang tur, så prøv at lade det vare længere tid, når du ånder ud, end når du ånder ind. Træk vejret helt ned i den nederste del af maven og lad derefter luften sive langsomt ud, indtil al luften er ude, og sørg for at udåndingen tager længere tid, end det gør at trække vejret ind. Denne øvelse formindsker mælkesyren i musklerne og er med til at gøre dig mere frisk.

3. Træk vejret som en hundehvalp
Træk vejret dybt ind igennem næsen og lad derefter luften sive ud af munden, og til sidst lader du tungen stikke ud af munden som en hundehvalp. Træk derefter vejret hurtigt gentagne gange med tungen hængende ude af munden. Gentag to eller tre gange efter nogle længerevarende gisp. Din mund kan føles rigtig tør, så prøv at forestille dig at du bider i en saftig citron. God, når du føler dig træt.

Læs mere om guruen på Dominique Lonchant

Se også i videoen nedenfor, hvordan du kan sove bedre med åndedrætsøvelser:
 

Se også:

Sundhedsredaktørens
bedste yogasider på nettet

5 tips til at leve det rene liv

8 tips til smuk hud og stærkt hår

 

Læs mere om: