SUNDHED & TRÆNING

Flere nemme og sunde byttehandler

Ernæringsekspert Sofie Bentzen fra den populære sundhedsblog, Healthjunkie.dk, guider igen til seks gode "byttehandler", der giver øjeblikkelig sundhedsgevinst.

AOP

AOP

Byttehandel #1

Udskift kartoffel med pastinak

Kartoflen kan også med fordel skiftes ud en gang imellem, og et rigtig godt og fiberrigt alternativ er pastinak. Pastinakken indeholder tre gange så mange kostfibre og otte gange så meget calcium.

AOP

AOP

Byttehandel #2

Udskift icebergsalat med hvidkål

Icebergsalat indeholder lige så meget vand som salatblade og endnu færre vitaminer og mineraler. Udskift derfor icebergsalaten med hvidkål, og få dobbelt så mange kostfibre og tre gange så meget B6 vitamin.

B6 vitamin har en afgørende funktion i kroppens stofskifte. Mangel på vitamin B6 medfører hyperhomocysteinæmi, som associerer til hjertekarsygdomme. Herudover kan mangel på B6 vitamin hos voksne fremkalde psykiske forstyrrelser, samt forskellige typer af hudforandringer i ansigtet.

LÆS OGSÅ: 6 nemme og sunde byttehandler

AOP

AOP

Byttehandel #3

Udskift majs med kikærter

Udskift kedelige konserves majs med lækre kogte kikærter. Konserves majs indeholder ikke en særlig stor mængde næringsstoffer. Prøv i stedet kikærter som har 5 gange så mange kostfibre og 12 gange så meget calcium.

Et dagligt indtag af calcium er med til at bevare et sundt og stærkt skelet.

AOP

AOP

Byttehandel #4

Udskift den røde peberfrugt med gulerødder

Peberfrugten kan med fordel udskiftes med friske gulerrødder en gang imellem. Gulerødder indeholder nemlig dobbelt så mange kostfibre som peberfrugter. Desuden er indholdet af K vitamin 15 gange så højt og indholdet af A vitamin 7 gange så højt.

Der er også et højere indhold af mange af mineralerne, bl.a. er der 4 gange så meget calcium i rødderne sammenlignet med peberfrugten. Denne byttehandel er en nem måde at øge det daglige indtag af vitaminer og mineraler på. Derudover synes jeg, at friske gulerødder smager helt fantastisk, og så er de nemme at have med på farten.

AOP

AOP

Byttehandel #5

Udskift hovedsalat med spidskål

Jeg er så vild med spidskål! Det smager fantastisk, mætter helt vildt, kan holde sig længe i køleren og er billigt – win, win, win, win! Desuden er spidskål sundt og hører til familien af de ”grove” grøntsager. Du kan med stor fordel udskifte hovedsalat med spidskål. Ved denne fordelagtige byttehandel får du dobbelt så mange af de sunde kostfibre og 7 gange så meget C vitamin.

LÆS OGSÅ: Så meget protein skal du spise for at holde dig slank

AOP

AOP

Byttehandel #6

Udskift kartofler med hokkaido

Det her er altså et hit hos mig! I stedet for at bage kartoffelbåde i ovnen, bager du blot både eller fritter af hokkaido. Det smager så godt, og så er det virkelig sundt.

Hvis du udskifter kartofler med hokkaido, får du næsten 4 gange så få kalorier per 100 g, desuden får du 4 gange så meget A vitamin og mange flere mineraler, så det er en super fordelagtig byttehandel.

Vil du have flere gode råd fra Sofie Bentzen, kan du tjekke hendes lækre blog Healthjunkie lige HER