SUNDHED & TRÆNING

Her er øvelsen der mindsker din sult

Nu har forskere fundet øvelsen, udskyder din sult

Mange foretrækker måske at løbe en tur, hvis sulten skal holdes stangen lidt længere. Men nu viser en ny undersøgelse, at det, der virker bedst til at strække dit behov for mad, er at hoppe op og ned. Som fx hvis du sjipper. Det skriver LiveScience.com.

Tidligere undersøgelser har vist, at niveauet af appetitregulerende hormoner, der udløses i forbindelse med sult, ændres, hvis vi motionerer. Derfor kan vi med motion udskyde sulten lidt. En gruppe japanske forskere satte sig for at finde ud af, om forandringen i hormonniveauet blev endnu større, hvis deltagerne i undersøgelsen fik mavesækken til at bevæge sig op og ned.

Det er skidt at slappe af

De vidste på forhånd, at løb virkede bedre end cykling, men med sjipning er der kun en bevægelse op og ned og ingen fremdrift, så de udsatte 15 raske mænd med en gennemsnitalder på 24 for henholdsvis cykling, sjipning og afslapning i 30 minutter. Og testede dem hen over flere dage. Testpersonerne fik flere gange undervejes målt deres niveau af appetithormoner og blev spurgt ind til deres sultfølelse.

Ikke overraskende følte testpersonerne sig mest sultne, når de slappede af, mens sjipningen var det, der udsatte sultfølelsen mest. Ligeledes pegede undersøgelsen på, at mændene havde mest behov for at kompensere for den brugte energi, når de havde siddet på cyklen frem for at hoppe. Resultaterne af undersøgelsen er blevet bragt i tidsskriftet Appetite.