SUNDHED & TRÆNING

MIGTID | Frigiv tid til dine drømme

Har sommerferien fået dig til at tænke en ekstra gang over dit liv, og hvad du vil med det? INs livscoach, Lone Eriksen, giver personlige og økonomiske råd til at realisere dine drømme.

"Når du drømmer om en anden måde at fordele job og fritid på, sker det, fordi der er uoverensstemmelse mellem dine dybeste værdier og de handlinger, du udfører. Så tag dig selv alvorligt, og mærk efter, hvad det handler om."

Som det ofte sker, når vi er vendt hjem fra en lang og afslappende ferie, har vi ikke kun ferieminder med i bagagen, men også en masse gode tanker om, hvor vi gerne vil have, at livet skal drejes henad. For det er sjovt nok netop altid i ferien, at nye tanker gør sig til. Det skyldes, at du, når du er på arbejde, ikke har kontakt med dine mere drømmende og løsslupne tanker, fordi du har travlt med at planlægge og udføre på jobbet og ikke mindst i familien.

Netop når du analyserer, strukturerer og planlægger, bruger du din venstre hjernehalvdel, hvor du ikke har mulighed for at have kontakt til de lidt dybere følelser og dine værdier, som måske oven i købet også er udtryk for et savn. Travlhed med karriere, familie og mand betyder, at du er meget fokuseret på det næste, der skal ske, så du glemmer at være til stede i nuet.

Når du er ’et skridt foran’, er du ALTID i din venstre hjernehalvdel, og du kan umuligt være i kontakt med dig selv, fordi ’dig selv’ kun er til stede i nuet. På ferien, hvor du så endelig er til stede, dukker dine reelle tanker og behov op.

Drømmer du fx om nedsat arbejdstid, sker det, fordi der er uoverensstemmelser mellem dine dybeste værdier og de handlinger, du udfører. Så tag dig selv alvorligt, og mærk efter, hvad det handler om – gerne hver eneste dag. Kvinder er primært i den venstre hjernehalvdel, når de er på arbejde.

Derfor er det vigtigt at bruge 30 minutter på dig selv, når du kommer hjem, for at komme over i højre hjernehalvdel – ellers fortsætter du med at være domineret af den venstre. Når du så når frem til, at du ønsker at gennemføre ændringer i dit arbejdsliv, er det en god ide at undersøge, hvad der er din motivation for ændringen, om du har råd til det, og hvordan du sikrer dig bedst rent økonomisk. 

LÆS OGSÅ: Parterapeutens klumme: Derfor er du så vred. Og sådan kommer du af med vreden

Find din motivation
Vil du fx gerne gå ned i tid, skal du først gøre dig klart, at nedsat arbejdstid ikke gør dig lykkelig. Du skal derimod finde din motivation for at arbejde på deltid.

Er dit fokus at få flere timer derhjemme, uden at du har gjort dig klart, hvad de timer skal anvendes til, bliver du frustreret og ulykkelig, og risikoen for at timerne bliver fyldt ud med ubevidste opgaver, er stor.

Det giver frustration, fordi du nemt kommer til at føle, at du skal servicere andre, og at tiden går til andre og ikke til dig selv. Dog er det helt ok, at du er den, der servicerer andre, hvis det faktisk er din motivation. Budskabet er, at du skal vide med dig selv, hvorfor du ønsker færre timer, og om det er i overensstemmelse med dine værdier.

Når du har fundet ud af, hvorfor du gerne vil ændre på dit jobliv, skal økonomien omstilles til det. Undersøg for det første, hvordan du bruger dine penge på nuværende tidspunkt. Måske sidder du med den fornemmelse, at der ikke er penge nok i det daglige, og hvordan skal du så få råd til, at du arbejder mindre? Her er det vigtigt, at du undersøger, hvordan dine nettoindtægter fordeles i dag.

Meget konkret og rent praktisk skal de faste udgifter ikke overstige 50 procent af din nettoindtægt. Gør de det, skal du gennemgå dine faste udgifter meget kritisk med det formål at få dem nedbragt.

Derudover skal dit forbrug ikke udgøre mere end 30 og gerne kun 20 procent af nettoindtægten. Her er ofte en del penge at hente. Og har du et forbrugslån, bør det afvikles med mindst 15 procent af nettoindtægten. Det beløb, der er tilbage efter opgørelsen, skal du spare op.

Det er også vigtigt at tage stilling til, hvad der ikke skal bruges penge på, når du går ned i tid, og ikke mindst at være enig med en eventuel partner om konsekvenserne af dine valg. Modellen her kan bruges i alle økonomiske forhold, når du ønsker at ændre på enten dit arbejdsliv eller nå dine drømme. Som fx at få råd til at rejse ud i verden eller gøre alvor af en orlov.

LÆS OGSÅ: 7 gode vaner du bør unde sig selv

Omsæt ønskerne til virkelighed

Vil du omsætte sommerferietanker og -følelser om at arbejde mindre til virkelighed, skal du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvorfor arbejder jeg, som jeg gør? er det, fordi jeg skal tjene penge til at opretholde en bestemt levestandard?Forslag til overvejelse: Er det vigtigere for mig at have mange materielle goder end at have mere tid til min familie og venner, til mig selv og til det, jeg virkelig er passioneret omkring?
     
  • Vil jeg gerne tilfredsstille omgivelsernes forventninger? Forslag til overvejelse: Forestil dig, at du er meget gammel og tænker tilbage på dit liv – er det, du har opnået, så det, du gerne vil? Er dit liv fyldt med opgaver, som andre forventer, du udfører, eller gør du det, du er passioneret omkring?
     
  • Jeg er passioneret omkring og elsker at lave det, jeg gør. Hvad så?  
    Fortsæt endelig – spørgsmålet om andre måder at fordele din arbejdstid på er højst sandsynligt ikke dukket op!

HØJRE VS. VENSTRE HJERNEHALVDEL

Højre hjernehalvdel – den feminine del

Når du er domineret af højre hjernehalvdel, er du til stede i nuet og mere modtagelig, end du er handlende. 
Du er stærk i forhold til: intuition, fornemmelser, at opfatte og tolke følelser, danne billeder.

Venstre hjernehalvdel – den maskuline del

Du er optaget af det, der skal ske, og du er handlende. Det er her, du kan ’regne den ud’ – det er dog sjældent det, du gerne vil. 
Du er stærk i forhold til: analyse, logik, rationel tænkning, handling, sprog, tillærte kompetencer. 


Få flere god råd på Lone Eriksens hjemmeside HER

Læs mere om: