SUNDHED & TRÆNING

Sådan bruger du træningsredskaber derhjemme

Det er ikke altid at vi kan finde tid til at komme afsted i træningscenteret eller ud på en løbetur. På den slags dage kan vi gøre rigtig meget selv. Træner Ann Sofie Bækgaard fortæller dig her, hvordan du kan benytte træningsredskaber hjemme på stuegulvet.

De gode intentioner om at bruge de redskaber vi køber for at få trænet lidt hjemmefra kender de fleste af os nok, men hvordan er det nu lige vi skal bruge dem? Træner Ann Sofie Bækgaard guider os:

Træningselastikken

Træningselastikken er et fantastisk redskab, som du kan tage med dig overalt - på rejsen, ferien og have til at ligge derhjemme. Den fylder ingenting og er vejer ikke særlig meget.
Elastikken er god til holdningstræning, hvor du arbejder med bagsiden af ryggen f.eks.:

- Siddende trækøvelse (elastikken om fødderne, sid med strakte ben og træk elastikken tilbage, så du samler skulderbladene og træner bagside og ml. skulderbladene. Varier ml. albuerne inde ved siden og ud til siden. Er elastikken for let kan du sno den en gang mere rundt om fødderne. Er den for svær, så bøj benene lidt).

- Stående upright row (elastikken under fødderne og træk så dine albuer peger lige op mod loftet. Undgå at løfte skuldrene. Træner dine skuldermuskler.)

- Stående back flies med elastik. (tag fat på elastikken i skulderbreddes afstand og åbn i brystet, så du samler skulderbladene på bagsiden af ryggen. Træner isoleret bagside primært mellem skulderbladene. Rigtig god holdningstræning).
 

Medicinbolden

Medicinbolden er en bold med vægt i. Du kan bruge den til mange gode funktionelle øvelser, hvor du bruger hele kroppen og aktiverer arme og ben på samme tid.
F.eks.

-Dead Man Walking. Walking lunges (store udfaldsskridt) med rotation, hvor du tager medicinbolden og løfter fra den ene side til den anden side ud over det ben, der er forrest. En super god øvelse, der udfordrer dine mavemuskler og på samme tid giver dig ekstra træning for benene. Jo højere, du løfter bolden, jo mere ben- og skuldertræning får du.

- Squat pres. Stå i hoftebreddes afstand med knæ og tæer i samme retning. Læg vægten på hælene og lav en benbøjning med medicinbolden tæt på brystet. Spænd godt op i maven og pres så bolden op over hovedet, idet du rejser dig op. God øvelse for ben, balder, skuldre og mormorarmene.

Stepbænken

God til træning for ben og balder.

- gå op og ned af bænken og hold overkroppen ret. Få hele foden ind på bænken, når du træder op og ned. Husk at skifte ben. Her kan du f.eks. have en medicinbold i favnen eller et par håndvægte, så du får endnu mere vægt på. Har du svært ved at rette dig op, så stil bænken op ad en væg og øv dig i ikke at røre ved væggen, når du går op.

- Hop op og ned. Stå i hoftebreddes afstand og sæt dig ned i en squat (benbøjning). Sæt af og hop med begge ben op på bænken. Land i benbøjningen. En effektiv øvelse for benene, der hurtigt giver dig en brændende fornemmelse i benene. Sørg for at bænken står fast. Stil den evt. op ad en væg.

Lige nu tilbyder vi dig 20% rabat på alle træningsredskaber i INs shop. Se udvalget HER og benyt koden 'INSPORT' - koden er aktiv til og med d. 17. marts.