Jasmin-te smager himmelsk og indeholder gode antioxidanter
SUNDHED & TRÆNING

Sådan spiser du dig sund

Vi ved godt, at det anbefales, at vi skal spise mindst 600 gram frugt og grønt om dagen samt masser af fibre og fuldkorn. Men derudover er der også specifikke fødevarer, der er kendt for at være særlig kræft forebyggende. Her er de 8 mest kendte, som tilmed er lette at få med i dagens menu.

HVIDLØG
Flere store undersøgelser var vist, at personer, der ofte spiser hvidløg, har mindre risiko for at udvikle forskellige former for kræft særligt i spiserør, mave og tarme. Indholdsstoffer i det kradse løg dæmper enten kræftfremkaldende stoffer i kroppen eller sørger for, at kræftceller ikke deler sig. Der er ikke nogen bred enighed om, hvor meget man skal spise for at få effekten, men det ligner et fed om dagen.

BÆR
De er naturens små søde velsmagende lækkerbiskener, og de kræftforebyggende egenskaber gør dem endnu mere attraktive. De skrøbelige bær har fra naturens hånd indbygget stærke antioxidanter, hvilket betyder, at de kan bremse naturligt forekommende processer i kroppen, der danner skadelige frie iltradikaler. Andre stoffer i bær kan også modvirke, at kræft vokser og spredes. Så snup en håndfuld solbær, hindbær, jordbær eller blåbær som en del af din sunde kost i dag.

TOMATER
Den nok lettest tilgængelige kilde til den stærke antioxidant lycopen er tomater. Forskning har vist, at en kost rig på tomater kan beskytte
mænd mod kræft i prostata. De saftige tomater hjælper med at beskytte cellernes dns mod skader, der kan medføre kræft. Man mener,
at kroppen absorberer lycopen bedre fra tilberedte tomater som f.eks. tomatsauce end friske, så fuldkornspasta med marinara-sauce
kan være en lækker måde at forebygge den sygdom på.

KÅL
Korsblomstrede grønsager - der bl.a. inkluderer broccoli, blomkål, grønkål, rødkål og hvidkål - er særligt effektive til at beskytte mod kræft. Ud over at beskytte cellers dna mod frie iltradikaler og andre giftstoffer nedsætter de også vækst i kræftceller og educerer på den
måde kræftsvulsten og stimulerer desuden kroppens egen dannelse af antioxidanter. Kål er en velsmagende, billig og miljørigtig måde
at få en væsentlig sundere kost på.

TE
En god kop te er en billig og let måde at få antioxidanter på. Både grøn samt sort te indeholder stoffer, der virker som antioxidanter og
neutraliserer de ødelæggende frie radikaler. Grøn te har den højeste koncentration af disse stoffer, og forsøg har vist en kræfthæmmende virkning på celler og dyr i laboratoriet. Der er dog usikkerhed om effekten på mennesker. Nogle - men ikke alle - forsøg har vist en sammenhæng mellem grøn te og lavere kræftrisiko hos mennesker. Men selvom der ikke foreligger tilstrækkelig og entydig dokumentation for den sunde effekt, kan du overveje en kop grøn te som en del af din kræftforebyggende kost.

FULDKORN
To af vores vigtigste fødevarer, rugbrød og havregryn, er ikke bare velsmagende. men også rigtig gode kilder til fuldkorn. Sammen med fibrene i fuldkornsprodukterne findes stoffer, der på forskellig vis kan hjælpe kroppen i dens forsvar mod kræft. Meget tyder på, at spiser man mange fuldkornsprodukter, kan det mindske risikoen for at udvikle kræft i tyktarmen og brystet samt i prostata og livmoder. Som en ekstra bonus har fuldkorn også en klart forebyggende effekt mod sukkersyge og hjerte-kar-sygdomme. Fuldkorn består af hele korn eller kerner. Hvis kornene er knækkede eller malede, vil det stadigvæk være fuldkorn, hvis alle dele af kornet bliver brugt. Brune ris, fuldkornspasta og fuldkornsbrød er andre eksempler på fuldkornsprodukter, der bør være basis i din kræftforebyggende kost.

GURKEMEJE
Gurkemeje er et af mange krydderier, der med fordel kan anvendes i dit kræftforebyggende køkken. Forsøg med curcumin, det stof som
giver krydderiet den gule farve, har vist, at det kan hæmme væksten af svulster i celler uden for kroppen. Andre krydderier som chili, ingefær, basilikum, rosmarin, salvie, anis og nelliker har også i forsøg vist sig at være meget potente kræfthæmmere - bare ikke i forsøg
med mennesker. Derfor kan man ikke med sikkerhed sige, at fl ere og stærkere krydderier giver garanti mod kræft. Det, du kan gøre, er at
krydre maden godt med forskellige krydderier, så du får et varieret indtag af de forskellige mulige aktive stoffer.

GRØNNE BLADGRØNSAGER
Spinat - nok den sundeste af bladgrønsager - ligger på toppen over fødevarer, der er rige på antioxidanter. Men også de andre former
for salat er gode kilder til antioxidanter. Gå efter kraftig farve og duft, og du får fl est sunde stoffer for pengene. Salat bør være tilbehør til
mindst et af dagens måltider eller et måltid i sig selv.

LÆS OGSÅ

Maveøvelser der virker

Yogaøvelse mod stress

Design din egen Louis Vuitton-taske

Læs mere om: