SUNDHED & TRÆNING

Sund som Mette Skjærbæk

42-årige Mette Skjærbæk er tidligere model og indehaver af skønhedsbrandet Karmameju. IN har mødt hende til en snak om, hvad sundhed er for hende.

Sundhed ifølge Mette Skjærbæk

Hvad er sundhed for dig? 
Den vigtigste sundhed for mig er at få kroppen derhen, hvor sindet kan være glad og frit. Lidt som med yoga, hvor øvelserne egentlig er skabt for at gøre kroppen fri nok til, at meditation er muligt. Al den sundhed, jeg kaster mig ud i, handler om at give mig selv den bedste mulighed for at være glad og stærk – så jeg kan få mest muligt ud af det dyrebare liv, vi har fået. 

Hvornår føler du dig allermest sund?
Jeg følger en 80/20-balance – 80 pct. sundhed og 20 pct. ‘lige hvad der passer mig’ uden dårlig samvittighed. Jeg tror, 10 år som fotomodel har gjort, at det er vigtigt for mig ikke at være på slankekur, gå fitnessamok eller starte et andet trip – det gjorde jeg rigeligt dengang. 

LÆS OGSÅ: Mette Skjærbæk: Velkommen indenfor i mit klædeskab

Hvad er dit bedste sunde råd?
Den vigtigste sundhed for mig er at have fokus på hydrering. Er jeg dehydreret, bliver jeg en rynket, træt og ugidelig rosin. Når jeg holder foredrag rundt om i Danmark, fortæller mange mig stadig, at de ikke drikker vand eller måske drikker ét glas på en hel dag. Gys! 

Hvilken form for motion dyrker du?
Jeg er hypermobil og har slidt min krop uhensigtsmæssigt med masser af springgymnastik og stortrampolin som barn. Så mine knæ brokker sig. Så jeg løber aldrig, for jeg ønsker ikke at gøre ondt værre. Men jeg laver reformer, pilates og yoga. Jeg har også en kondicykel, og den står foran en skærm, hvor jeg kan se Netflix.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Er der en sundhedstrend, du har lyst til at prøve?
Fermenteret mad! Jeg tager tilløb. Det er old-school, og det er så godt for vores tarmsystem, som er en supervigtig spiller i forhold til immunforsvaret og også vores huds sundhed. 

Hvordan stresser du af?
Er der kog på kedlen, kan jeg sænke systemet ved at gøre min vejrtrækning dyb, rolig og konstant. Ellers er det på badeværelset med dufte, produkter, musik. Eller i sengen med flimmeren tændt i en nærmest komalignende tilstand. Eller med venner på terrassen, bål og store tæpper. Eller med motion. Havearbejde. Madlavning. Hygge med mine børn. Eller med en bog. Eller, eller … En klog erhvervspsykolog sagde for nylig til mig: ‘Dit hoved stopper jo aldrig, du er konstant på spring’. Det er det vigtigste at tæmme inden i mig: Følelsen af, at jeg liiige kan ordne noget.

Hvordan har du det med din krop?
Jeg har det fint nok. Altså – jeg gad godt have store, bølgende babser, og nu skal min numse heller ikke falde yderligere og den slags småbrok, men i det store hele synes jeg, den er fin.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Derfor skal du leve antiinflammatorisk

Læs mere om: