SUNDHED & TRÆNING

Sunde tips fra Femina

Spis sundt, find tid til at dyrke motion og behandl dig selv med respekt, så er du godt på vej mod et sundere liv. Tre sundhedscoaches guider dig.

Salat og grill
Salat er der tradition for sammen med grill. Det er let at forberede, og det passer med sommerens friskhed. Det er vigtigt, at der sammen med måltidet findes "tunge grøntsager" - den fiberrige slags. Derfor er det en god ide at sikre, at der i salatskålen suppleres med fx ærter, blomkålsbuketter, gulerodsstave, sukkerærter, løg og måske broccoli. Alternativt kan der til den "lette salatskål" fx grilles halve løg og små rødbeder, så det samlede fiberindhold bliver højere

Tal ordentligt til dig selv
Hvis du har en tendens til at skælde dig selv ud og lægge rigtig meget mærke til egne fejl, så vil det næsten altid påvirke dit selvværd - og dit generelle humør. Tingene bliver jo ikke ligefrem lettere af, at alle problemer og fejl bliver fremhævet. Psykologisk set kan man sige, at man ikke bør tale grimmere til sig selv, end at man ville tale til en ven. Så prøv at tage dig i det, næste gang din indre dialog bliver negativ. Stop op og tal ordentligt.

Mere tid til træning
Planlægning er kodeordet for at finde tid i en travl hverdag til træning og motion:

? Brug kalenderen. Sæt dig ned en fast dag om ugen og planlæg ugens træning.

? Motion til og fra job. Hvis du cykler, går eller løber til og fra dit arbejde, så forvandler du spildtid til effektiv træningstid.

? Træn tidligt. Stå tidligt op og træn..

? Træn hjemme. Det er hurtigt og effektiv at træne hjemme, så man ikke skal bruge tid på transport og f.eks. kan se efter børnene samtidig.

? Brug børnenes aktiviteter. Har du børn, så brug deres aktiviteter til træningstidspunkter.

? Drop den dårlige samvittighed. Undgå at droppe en træning helt, bare fordi du ikke har tid til den perfekte træning. Lidt har også ret.

(kilde: Sundhedscoach Lone Severinsen, sundhedscoach Mette Flindt og sundhedscoach Kamilla Lange)
 

Få personlig sundhedscoach

Du kan få diætist Lone Severinsen, personlig træner Mette Flindt og psykolog Kamilla Lange som personlig sundhedscoach fra kun 119 kroner pr. måned. Klik ind på FEMINA sundhedscoach og se hvordan
 

 

Læs mere om: