SUNDHED & TRÆNING

SUNDHED: 5 kilder til thiamin

Hvad er Thiamin egentlig? Hvorfor er det godt for os? Og hvilke madvarer skal vi spise for at få den? INs sundhedsskribent Sofie gør os lidt klogere ...

Thiamin er en del af B vitamin-komplekset, og betegnes også B1 vitamin. Vitaminet er vandopløseligt, og skal derfor tilføres kroppen dagligt. - INs sundhedsskribent Sofie Bentzen, der er cand.scient. i human ernæring og blogger på HealthJunkie.dk fortæller herunder om Thiamin og guider os til 5 gode madvarer, der indeholder Thiamin.

Der findes mange gode fødevarekilder til thiamin i den danske kost - derfor er thiaminmangel også yderst sjælden (ses nogen gange hos kroniske alkoholikere). Danskerne får 39% af deres thiamin fra kornprodukter, 25% fra kød, 15% fra grøntsager og 13% fra mejeriprodukter. Det er ikke svært at leve op til de anbefalede mængder igennem en almindelig kost. Man skal blot spise 100 g svinekød som kvinde, og så er det daglige behov dækket.

Hvad kan thiamin?
Thiamin er virksomt i kroppen som thiaminpyrofosfat, som er en essentiel faktor i flere enzymsystemer i kroppen, der kontrollerer omsætningen af kulhydrat. Vitaminet udskilles med urin, fæces og sved, da kroppen kun har meget små depoter, vil symptomer på mangel optræde få dage efter ophør af tilførsel.

Anbefalinger
Det anbefales at kvinder indtager 1,1 mg per dag og 1,4 mg per dag for mænd.

Indtaget i Danmark
Kvinder indtager mellem 0,7 g/dag - 2,0 g/dag, og hos mænd er det mellem 1,0 g/dag - 2,9 g/dag.

Mangelsymptomer
Mangel på thiamin kan føre til forstyrrelser i nervesystemet sensoriske funktioner. I de lande hvor befolkningen primært lever af poleret ris kaldes thiaminmangel for beri-beri, denne sygdom er meget sjælden i Danmark.

I galleriet herunder finder du fem gode kilder til Thiamin:

Læs mere om: