SUNDHED & TRÆNING

TRÆN DIT ÅNDEDRÆT | Træk vejret rigtigt og få mere energi

Hvor tit trækker du egentlig vejret sådan helt ned i maven? Bliver det bare til lidt overfladisk pusteri, som egentlig ikke giver din krop nok luft at arbejde med i hverdagen? Så er der god grund til at komme i gang med åndedrætsøvelserne, for dybe vejrtrækningsøvelser i løbet af dagen giver dig energi, masserer rygsøjlen og udrenser kroppen

Selvom luft bare er luft, har vores vejrtrækning ry for at kunne udrette mirakler. I Indien, hvor yoga kommer fra, har man mere end 50 forskellige metoder til vejrtrækning – eller pranayama, som man kalder det inden for yogaen. Mest kendt er nok Ujjayi – ’det sejrende åndedræt’, hvor man nærmest hvæser med åndedrættet. Herhjemme skal man nok gå til yoga eller anden åndedrætsfokuseret motion, før man får kendskab til flere end det helt gængse hverdagsåndedræt, der i al sin enkelthed går ud på at trække vejret.

Men vi burde nok sætte lidt mere fokus på åndedrættet i hverdagen, for et bevidst åndedræt er vejen til forening mellem krop, sjæl og hjerne, og spørger man personlig træner og fysioteraput Lotte Paarup, er et sundt åndedræt også med til at sænke blodtrykket og mængden af stress-hormon i kroppen, de rigtige åndrag masserer rygsøjlen og giver derved en bedre holdning, og samtidig kommer 70 pct. af dine affaldsstoffer ud gennem åndedrættet. 

LÆS OGSÅ: Kom til beautyaften hos Kranz & Ziegler

Overfladiske åndedrag

At trække vejret rigtigt er altså dit helt eget lille udrensningssystem og massør. Derudover kommer 90 pct. af din energi fra den luft, du trækker ind, og trækker du ikke vejret optimalt, er der lagt en god base for træthed og manglende overskud. Et godt åndedræt betyder altså meget mere for din sundhed, end du måske er klar over. Så ligeså vigtigt det er at motionere kroppen, lige så vigtigt er det at motionere åndedrættet. I dag er det sådan, at flere og flere glemmer at trække vejret – altså helt ned i maven. I stedet er vejrtrækningen hurtig, overfladisk og foregår øverst i bryst og skuldre, og åndedrættet kommer måske aldrig helt ned i maven.

I snit tager vi 20.000 vejrtrækninger om dagen, uden vi tænker over det. Det sker bare, på den måde det nu sker. Men ofte trækker vi ikke vejret tilstrækkeligt med vores vejrtrækningsmuskler. Det er der mange grunde til, fx vores livsstil, stress, en tætsiddende bh, dårlig kost, dårlig holdning, bekymringer, for lidt søvn, medicin, rygning og forurening. Og hvem kender ikke det med at trække maven lidt ind, så den ikke laver buler i blusen?  

LÆS OGSÅ: DAGENS INVESTERING | Sko fra Giuseppe Zanotti

Når vi ikke bruger vejrtræknings-musklen tilstrækkeligt, trækker vi i stedet vejret ved hjælp af de øverste åndedrætsmuskler, og det er et problem. Det betyder nemlig, at luften ikke kommer ned i bunden af lungerne, og man ved, at den bedste iltudveksling sker her. Samtidig kan et overfladisk åndedræt medføre eller forstærke nakkespændinger, smerte og hovedpine, fordi de små åndedrætsmuskler skal arbejde for meget.

Forestil dig fx, at du skal løbe tre kilometer hurtigst muligt, men kun må gøre det med små museskridt. Det giver ikke bare dårlig løbetid, det bliver også anstrengende med så mange små skridt. Så vil du gøre noget godt for dig selv, så start med at trække vejret dybt fem gange om dagen, hvor du laver dybe og kraftige indåndinger. Som Lotte Paarup siger: Træk vejret bare lidt bedre, og få det med det samme meget bedre!

2 tips til vejrtræknings-øvelser

Vil du lære at bruge den store vejrtrækningsmuskel rigtigt, kan du gøre det med to simple øvelser. I begge øvelser trækker du vejret ind gennem næsen. Næsen sørger nemlig for at opvarme, fugte og rense luften, inden den når ned i lungerne. Det er desuden mere beroligende for kroppen, når du trækker vejret gennem næsen.

1. Sug luft i maven, mens du ligger ned

Læg dig ned på ryggen, bøj benene, og plant fødderne i jorden. Placér en genstand – fx en liter mælk – på maven og én på brystkassen. Herefter skal du lave rolige dybe ind- og udåndinger. Genstanden på din brystkasse må ikke bevæge sig! Til gengæld skal mælkekartonen på maven bevæge sig så meget som muligt. På udåndingerne skal du ikke holde igen.

Bare slap af og mærk, hvordan din krop helt automatisk skubber luften ud af dig. Prøv at forestille dig en bølge, der skyller i land og langsomt kryber længere op på stranden – inden den i samme rolige tempo trækker sig tilbage. Samme rolige rytme skal du sigte efter at ramme, når du laver øvelsen.

2. Sug luft i maven, mens du står rank

Det er sværere at bruge maven, når du står op – især hvis du ikke er vant til det. Det gælder om at stå rank og derefter trække vejret ned i maven, uden at dine skuldre bevæger sig. Forestil dig, at en tynd snor trækker i toppen af dit hoved (ikke panden), og at denne snor løfter dig opad, så hele rygraden retter sig op. Træk dine skulderblade tilbage i ’lommerne’ (højre skulderblad mod venstre balle og omvendt). Samtidig strækker du armene ned langs siderne. Lad langsomt fingerspidserne krybe længere ned ad låret – men uden at skuldrene kommer frem.

Når du suger luften ned i maven, så tænk luften helt ned. Forestil dig, hvordan du trækker den helt ned i benene. Stillingen skal ikke være anstrengende, så pas på, du ikke spænder unødigt.Den egentlige øvelse består selvfølgelig i at implementere den dybe vejrtrækning i din hverdag.

LÆS OGSÅ: Ny luksuswebshop med designerbrands