Slet

Nyt IN på gaden | Smugkig i det nye september-nummer

Det nye nummer af Modemagasinet IN giver dig alt, hvad du skal vide om efterårets mode. De stærkeste modetrends fra de internationale catwalks, som du opdaterer din egen garderobe med. 11 kendte danske kvinder viser dig de nyeste modelooks fra de internationale modehuse. IN har også interviewet den kendte supermodel, Christy Turlington, der udover at se godt ud – stadigvæk – også er filminstruktør og en stemme for udsatte mødre i hele verden. Ny sæson – ny makeup. Væk med solpudder og farvet lipbalm – og dyk ned i efterårets nyheder, som kan inspiration til et friskere look. God læselyst!

Klimaforandringer og modehuse har det til fælles, at de vender op og ned på sæsonerne. Tidligere på sommeren havde den nordligste del af Finland historisk varmerekord, mens Europa stod i skybrud af bibelske dimensioner. Den danske sommer har været fyldt med regn, blæst og 10-15 grader. 

Som et barometer på, hvad der sker i tiden – og med klodens tilstand – viste det tyske brand Jil Sander (ejet af Prada) tunge læderjakker og lange trenchcoats til mændenes S/S 2017-show. Tøj, som lige så godt kunne have været tøj til efterår og vinter, med et design, som holder skybrud og blæst ude. Jil Sander holder fast i separate shows til herrer og damer. Men andre modehuse som Gucci, Tom Ford og Burberry slår nu herre- og dameshow sammen. En naturlig forlængelse af, at tøj til kønnene flyder sammen – også hos Louis Vuitton, der lod Will Smiths søn, Jaden Smith, gå på podiet i kvindetøj. Og Gucci har brugt mandlige modeller i pigetøj til modeshows til kvinder – og omvendt. 

LÆS OGSÅ: MODEUGEN BACKSTAGE | Skønhedstendenser fra Lala Berlin

Endnu er Gucci med på ‘vis alt frem nu – sælg senere’-modellen, hvor moden bliver vist frem til shows, et halvt år før forbrugerne kan købe tøjet i butikkerne. Sådan er mode blevet præsenteret – og solgt – gennem mere end 100 år. Amerikanske kvinder vidste først, hvad modeshows i Paris dikterede af nye A/W-trends, når amerikansk Vogue udkom seks måneder senere og viste, hvor langt nede sømmen på nederdelen skulle sidde. Kun ‘talk of town’ blandt det bedre borgerskab, der havde lagt bestillinger på haute couture eller skræddersyede Chanel-dragter, løb forud for Vogue – ingen Instagram, Snapchat eller Facebook i realtid som i dag.

Den nye medievirkelighed skaber et behov her og nu hos modeelskere, og det tager Burberry og Vetements nu livtag med. Begge modehuse viser herre- og kvindetøjet for S/S 2017 frem i løbet af de igangværende modeuger og sætter kollektionerne til salg straks efter. Altså bliver der vendt op og ned på den traditionelle sæsonkalender, og en ny forretningsmodel: ‘se det nu – køb det straks’-modellen, ser dagens lys. Ligesom klimaforandringer vender op og ned på tøj til sommer og vinter.

Rigtig god læselyst med det nye IN, Anne

Få en smagsprøve på, hvad du kan forvente af denne måneds magasin i galleriet, og husk at du også kan købe magasinet til din telefon eller tablet HER 

Smugkig i det nye september-nummer

LÆS OGSÅ: INs sidste interview med Ivan Grundahl

Læs mere om: