Tendenser

Dronning Dynevår

Mad & Bolig har mødt dronningen af dyner, Kristina Lindhe, som er iværksætteren og hjernen bag New England-brandet Lexington.

Mad & Bolig har mødt dronningen af dyner, Kristina Lindhe, som er iværksætteren og hjernen bag New England-brandet Lexington.

Hun bliver ofte fremhævet som et skoleeksempel på en iværksætter og en forbilledlig erhvervskvinde. Og mange tror faktisk, at hendes amerikansk-klingende varesortiment kommer helt fra den anden side af Atlanten, men vi skal såmænd bare et smut over Øresund og så lidt til for at finde Kristina Lindhe, som er kvinden og ånden bag et af de stærkeste skandinaviske brands inden for hemtextil, som det hedder i oprindelseslandet. Selv bor hun som sit brand, og man skal efterhånden lede længe efter en ting i hendes eget hjem, som ikke er fra Lexington. Hun lever selv sin afslappede og ligetil New England- stil.

- Det er en uprætentiøs stil, som let smelter ind i et eksisterende miljø, og som er let at tage til sig, siger hun beskedent om Lexington, der har oset af

overskudsliv og naturligt røde kinder lige siden starten i 1990'erne.

Hygge og strategi
- Da vi startede Lexington, var det først og fremmest inden for tøj og mode, vi så New England- stilen, Selv er jeg ikke særlig USA-begejstret, men jeg elsker stilen. Jeg kunne se, at der var en åbning i markedet for linned og tekstiler til hjemmet i den stil, og så gik jeg i gang, siger den smilende virksomhedsejer, hvis produkter i dag sælges i 20 lande verden over.

Flere og flere puder
Og mens verden skutter sig i krisevindene, er Kristina Lindhe ikke bekymret.

- Jeg tror tværtimod, at mange mennesker kommer til at vende sig ind mod hjemmet og det hyggelige i tider, hvor økonomien ikke buldrer af sted, som vi har set det tidligere. At gøre hverdagen rar og venlig bliver mennesker vil vende sig mod hjemmet og det hyggelige bliver væsentligere for os, og derfor er interessen stor for de ting, der er med til at gøre vores hjemmeliv rart, siger hun.

Sengen og sengetøjet er stadig Lexingtons kerneprodukt, selvom Kristina Lindhe har bredt sig til mode og endda service.

- I Sverige har vi set en vældig hype omkring senge og sengemiljøer, som jeg tror, I har til gode i Danmark. Før var soveværelset et mere privat rum, men det er i de senere år blevet en del af hjemmet, som vi står ved og viser frem, siger hun. - Vi åbner vores hjem i stedet for at gå ud, og vi hygger os. Puder er en stor ting - vi har aldrig solgt så mange puder som nu.
 

Læs mere om: