
Her er boligtendenserne i 2013
I 2013 går vi op i 'det ægte'. Læs, hvad der menes med det, og hvilke boligtendenser, man får at se i 2013
Ligesom vi vægter ægte relationer højt og højere, taler vi også om ægthed, når det gælder vores hjem. Vi indretter os og omgiver os med ting af betydning og varighed, der bekræfter os i, at vi har det godt, dér hvor vi er. At vi har nok. Drømmen om det nye og større hus eller lejlighed er sat på standby, og vi indretter os i stedet i og med det, vi har. I stedet for at udvide eller købe nyt udnytter vi pladsen og trækker de gode ting og møbler, vi har, frem ud fra et ønske om at signalere kvalitet og eftertænksomhed.
"Der vil være en forbruger-forventning om møbler og interiør med lang holdbarhed, som man kan stole på i usikre tider. En dygtigt balanceret palette, der kan tilfredstille de håb, forventninger og behov til noget nyt, som vi har," siger Leatrice Eiseman, CEO for Pantone Colour Institute, der hvert år udgiver en stor trendbibel, hvor de forsøger at indfange næste års strømninger, tendenser og farver, som både butikker, designere og møbelproducenter læner sig op af.
Helt konkret betyder det for mange af møbeldesignere og -firmaer, at man satser meget og mere på det sikre. Det, vi ved, vi kan lide, og altså ikke møbler og design, der skejer for meget ud og kan opfattes som en flygtig tendens. Derfor fortsætter trenden med masser af træ og design, der læner sig op af 1950ernes elegante og klassiske univers og store danske designikoner som Hans J. Wegner og Nanna Ditzel. Med de klassiske møbler i hus, tillader vi os at vove lidt mere med farverne på væggen og tapeterne, der dog stadig falder i tråd med de overordnede tendenser. Derfor kan vi sagtens male stuens vægge i én nuance og lade træværket forsætte i en anden, men nøje afstemt farve.
Det tror vi på i 2013
Vi søger det ægte og nære og dermed også et hjem med egne udvalgte og måske arvede klassikere tilsat et nyt, moderne møbel, vi vil glæde os over de næste mange år. Tingene må gerne være håndlavede og farverne rolige og nøje afstemte. Tiden, hvor vi viste vores økonomiske overskud frem via boligen, er skiftet ud med ønsket om at boligen udviser personligt overskud.
Vi vil fremover gerne kunne se, at de ting og møbler, vi vælger at investere i, er ægte, gerne fremstillet i hånden og med synlige spor af, at det er ægte håndværk. Farvefirmaet AkzoNobel kalder tendensen 'home factory' og knytter den til vores glorificerede forestilling om at være selvforsynende, fx ved at strikke en trøje og dyrke grøntsager. Det udelukker hverken at shoppe tøj i butikker eller købe mad i supermarkedet, men giver os alligevel en følelse af at være uafhængige.
Klassisk: Selv om vi tør lidt mere på vores vægge, henter vi stadig motiver og farver tilbage i de klassiske gemmer.
Indigo: AkzoNobel, der står bag danske Sadolin, spår indigo-farven en god fremtid i 2013. Som en slags visuelt og beroligende plaster på vores hektiske liv. Gerne i kombination med en roligere farvepalette og naturlige materialer som træ og sten.